چمدان:  سهیل دلشاد پژوهشگر حوزه زبانشناسی و محققی که بر روی این کتیبه کار کرده است پیش از این به چمدان گفته بود: این کتیبه در دهه ۸۰ پدیدار شده‌ بود اما کسی بر روی آن مطالعه نکرده‌ بود. این کتیبه در توصیف نقش برجسته‌هایی در آرامگاه داریوش است که مقامت درباری را مشخص می‌کند. منحصر به فرد بودن کتیبه به این خاطر است که متن کوتاه آن بسیار دشوار است  و این دشواری در فعل نوشته شده‌ است که در فارسی باستان، ایلامی و بابلی تفسیر دشواری دارد و پیش از این در متون هخامنشی با آن روبرو نشده‌ایم.

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث فرهنگی تخت جمشید نیز درباره خوانش تازه این کتیبه به چمدان گفته بود: کتیبه فوق در چند ماه گذشته خوانش شده و آقای دلشاد مشاور ما در حوزه خطوط میخی هستند که ضمن گذراندن رساله دکتری، تجربه خوبی درباره خطوط میخی دارند که پیش از این نیز روی بازنگری خطوط میخی کامل خوانده نشده در کتیبه‌های غیر از آرامگاه داریوش بزرگ فعالیت کردند که نتایج آن به زودی چاپ خواهد شد.

تصاویر تازه‌ از کتیبه جنجالی نقش رستم روند رسوب زدایی و وضعیت این کتیبه خاص را نشان می‌دهد. تصاویر جزییات این کتیبه از مقاله علمی سهیل دلشاد و مجتبی درودی، پژوهشگران این کتیبه که روز گذشته منتشر شد، برداشته شده است.

[caption id="attachment_212480" align="aligncenter" width="1080"] نقش رستم[/caption]

[caption id="attachment_212474" align="aligncenter" width="741"]کتیبه جدید نقش رستم کتیبه جدید نقش رستم[/caption]

[caption id="attachment_212472" align="aligncenter" width="428"]کتیبه جدید نقش رستم محل قرار گیری کتیبه[/caption]

[caption id="attachment_212468" align="aligncenter" width="759"]کتیبه جدید نقش رستم رسوب زدایی از کتیبه[/caption]

[caption id="attachment_212470" align="aligncenter" width="584"]کتیبه جدید نقش رستم تصویری از وضعیت نقش رستم در 48 سال پیش[/caption]

[caption id="attachment_212471" align="aligncenter" width="575"]کتیبه جدید نقش رستم وضعیت محل قرارگیری کتیبه خاص در 48 سال پیش[/caption]

به گزارش چمدان، اطلاع غلطی که مدتی پیش درباره این کتیبه منتشر شده بود، خوانش و کشف این کتیبه را به موضوعی جنجالی در حوزه میراث فرهنگی تبدیل کرده بود. تصاویر این گزارش از مقاله علمی‌ تازه منتشر شده درباره این کتیبه است. جزییاتی از این مقاله به زودی در چمدان منتشر می‌شود.

[related-post id="205205"]

[related-post id="206048"]
کد خبر 212464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =