چمدان: شکوفه‌های گیلاس با عطر دل‌انگیز و رنگ صورتی زیبایی که دارند نماد بازگشت بهار در ژاپن و دیگر کشورهایی هستند که این رویش را جشن می‌گیرند.

شکوفه‌های گیلاس در هر بهار، بازتاب دوباره حیات انسان‌اند؛ حیاتی شگفت‌انگیز و گرانقدر اما کوتاه.

شکوفه گیلاس که در زبان ژاپنی به آن «ساکورا» می‌گویند، به‌طور کلی به گل درختان سرده پرونوس گفته می‌شود. پرونوس سرده‌ای است که خانواده درخت‌های آلو، گیلاس، هلو، زردآلو و بادام را در بر می‌گیرد، اما گونه گیلاس ژاپنی با نام علمی Prunus serrulata همان درختی است که جشن شکوفه‌های گیلاس یا جشن ساکورا در بزرگداشت رویشش برگزار می‌شود و از این‌رو، شکوفه‌ گیلاس به‌ گل ملی ژاپن معروف است.

درخت‌های سرده پرونوس امروزه در طیف وسیعی از مناطق معتدل نیمکره شمالی ازجمله ژاپن، تایوان، کره، چین، غرب سیبری، ایران، پاکستان، هند، کانادا و آمریکا گسترده شده است.

جشن ساکورا یا جشن شکوفه‌های گیلاس که به آن «هانامی» هم می‌گویند، مراسمی سنتی برای لذت‌بردن از زیبایی زودگذر گل‌ها است. این جشن از اواخر مارس (اوایل فروردین) تا اوایل می (اوایل اردیبهشت) یعنی در مدت‌زمانی که درختان گیلاس در سراسر ژاپن شکوفه می‌دهند، برگزار می‌شود.

اما به‌دلیل جابه‌جایی فصل‌ها و تغییرات اقلیم، امسال این درختان زیبا، اوایل مارس (اواسط اسفند) و زودتر از همیشه به استقبال بهار رفتند و جشن بهار ژاپنی‌ها را جلو انداختند.















































منبع: نشنال‌جئوگرافیک

[related-post id="30370"]
کد خبر 212393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =