چمدان: در نزدیکی تهران دو کاخ ارزشمند با معماری قابل توجه سال‌ها مورد بی‌مهری مسلولان قرار گرفتند ؛ یکی کاخ سلیمانیه و دیگری کاخ شمس یا مروارید ... حالا میراث فرهنگی البرز از بازگشایی کاخ سلیمانیه در نوروز خبر داده و درباره کاخ شمس یا مروارید نیز تاکید کرده است که مرمت آن در حال انجام است.

احمد ترکاشوند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی البرز در این زمینه گفت: عملیات مرمت کاخ سلیمانیه که از سال‌ها پیش در حال انجام بود به پایان رسیده است و این مجموعه تاریخی می‌تواند میزبان مسافران و علاقه مندان باشد.

حجت‌الاسلام فخرالدین صابری مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز نیز گفت: کاخ سلیمانیه از نوروز ۹۸ برای همیشه بازگشایی می‌شود.

وی اضافه کرد: برای مرمت کاخ مروارید مهرشهر نیز پیمانکار مشخص‌ شده و کار مرمت این کاخ آغاز شده است.

صابری با اشاره به اقدامات مرمتی کاخ مروارید گفت: سقف قسمت مرکزی کاخ مروارید که از سازه فلزی تشکیل‌ شده بر اثر بارش برف در سالیان گذشته نشست کرده بود، مرمت و به‌ جای اول خود بازگردانده شد.

کاخ سلیمانیه مربوط به دوره قاجار بوده و امروز در محوطه دانشکده کشاورزی کرج واقع شده‌ است. این اثر در ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شمارهٔ ثبت ۳۷۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. در مجاورت این کاخ برج چهار طبقه‌ای متعلق به دوران صفویه موجود بوده که اکنون تنها طبقه همکف آن باقی مانده‌است.

این بنا در دوره فتحعلی شاه قاجار و به دستور وی برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی که هم‌اکنون دانشکده کشاورزی است بنا شده‌ است.

کاخ سلیمانیه و باغ زیبای مقابل آن و نیز ساختمان‌هایی که جهت ملازمین موکب شاهی تعبیه شده بودند، مجموعه اقامتی و فرماندهی کوچک و بسیار زیبایی را ایجاد کرده بودند که در حال حاضر ساختمان‌های ملازمین شاهی از بین رفته‌است.

علت نامگذاری این ساختمان به پاس تولد سی و چهارمین پسر فتحعلی شاه با نام سلیمان میرزا ذکر شده‌ است.

در تالار این بنا، دو نقاشی از عبدالله‌خان نقاش‌باشی روی دیوارها کشیده شده که یکی تصویر آقامحمدخان و دیگری تصویر فتحعلی‌شاه و اطرافیانشان است. دو اثری که بر ارزش کاخ افزوده‌اند و آن را به گنجینه‌ای ماندگار تبدیل کرده‌اند.

کاخ سلیمانیه - دانشکده کشاوری کرج

کاخ سلیمانیه - دانشکده کشاوری کرج

کاخ مروارید یا کاخ شمس نیز کاخی در مهرشهر کرج است که در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ با زیربنای ۲۵۰۰ متر برای زندگی شمس پهلوی ساخته شد.

سازه اصلی و طرح کاخ به شکل یک سفره‌ماهی است که صدفی آن را دربرگرفته‌ است. این ساختمان بدست وسلی پیترز طراحی و بنیاد فرانک لوید رایت به مبلغ یک میلیون دلار آمریکا و ساخته شد.

این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به شماره ثبت ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

[related-post id="180786"]

کاخ مروارید - کاخ شمس

[related-post id="182200"]
کد خبر 211787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =