چمدان: عل اصغر مونسان با اشاره به اینکه در ایام نوروز مراکز اقامتی و گردشگری افزایش قیمت نخواهند داشت، گفت: به واسطه همراهی بخش خصوصی و فعالان صنعت گردشگری، تنها بخشی که در کشور از شرایط کنونی سوءاستفاده نکرده و افزایش قیمت نداشته، گردشگری بوده است، هرچند هزینه‌های عمومی مانند خوراک، پوشاک و ناوگان هوایی با افزایش قیمت مواجه بوده اما این موارد موجب کاهش سفر در کشور نشده است چراکه مردم به سفر و نشاط نیاز دارند.

مونسان اضافه کرد: موضوع عدم افزایش قیمت در حوزه گردشگری با همراهی بخش خصوصی این صنعت اتفاق افتاده است، گرانی و افزایش قیمت در بسیاری از بخش‌ها بی‌انصافی بوده چراکه هنوز اجزا گران نشده و نباید با اعلام یک خبر این طور گرانی اتفاق بیفتد، خوشبختانه فعالان حوزه گردشگری انصاف داشته‌اند و با کنترل قیمت‌ها، برای ایام نوروز افزایش نرخ نداشته‌اند. پس از تعطیلات نوروز، افزایش قیمت حوزه گردشگری مورد بررسی قرار می‌گیرد و اعلام می‌شود. در تعطیلات نوروز اگر گردشگران با افزایش قیمت برخورد کردند، گزارش و شکایت خود را به سامانه تلفنی 09629 اعلام کنند.

کرامت و شان معلمان باید حفظ شود

معاون رئیس جمهوری در مورد اسکان گردشگران و معلمان در مدارس و کلاس‌های درس گفت: اینکه بخش دولتی حق رقابت با بخش خصوصی را ندارد جزو سیاست‌های کلی کشور است، همچنین هیئت دولت مصوبه‌ای دارد که بر اساس آن دستگاه‌های دولتی از ارائه خدمات اقامتی منع شده‌اند، دستگاه‌های نظارتی باید بیشتر در این حوزه تمرکز داشته باشند که دستگاه‌های دولتی موجب بر هم خوردن تعادل بازار گردشگری کشور نشوند.

مونسان اظهار کرد: در مورد اسکان در مدارس هم، وزارت آموزش و پرورش با نیت ارائه بسته ارزان سفر به معلمان این کار را انجام می‌دهد، ما در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش اعلام کردیم که آماده ارائه بسته سفر ارزان به معلمان هستیم، چراکه شان و جایگاه معلمان عزیز بسیار بالاست، اسکان در کلاس‌های درس همه ساله پس از ایام تعطیلات نوروز هزینه‌های هنگفتی را برای تعمیر و مرمت بر دوش آموزش و پرورش می‌گذارد علاوه بر اینکه کلاس درس امکانات و تجهیزات لازم برای اسکان را ندارد، معلمان دارای کرامت هستند و اسکان در اینگونه اماکن با کمترین امکانات اتفاق بسیار بدی است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: اسکان در مدارس و فضاهای عمومی، بنا بر صلاحدید استانداران که رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر استان‌ها هستند پس از تکمیل ظرفیت اقامتی امکانپذیر است، خوشبختانه سال گذشته وزیر آموزش و پرورش در این حوزه همراهی و همکاری لازم را داشتند، امیدواریم این همراهی در نوروز 98 نیز ادامه داشته باشد.

معاون رئیس جمهوری درباره ساخت مجتمع‌های بین راهی گفت: راه اندازی مجتمع های بین راهی در محور تهران - قم و تهران - قزوین و زنجان انجام شده است و در بقیه نقاط کشور هم در حال ساخت است، بخشی از پروژه‌های حوزه گردشگری، مجتمع‌های بین راهی است که در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسند.

نظارت بر اماکن اقامتی بیشتر شده است

مونسان در مورد موضوع گردشگران خراسان رضوی و اظهاراتی که در این زمینه مطرح شده بود، گفت: رئیس جامعه هتلدارات خراسان رضوی، اظهارات خود را پس گرفت، این یک اتفاق ناخوشایند بود همین شایعات را در عراق هم ایجاد کردند، زمانی که دیدند آمار تبادل گردشگر بین دو کشور در حال افزایش است این شایعات مطرح شد، بیان این موضوعات موجه نبود، تخلف در هر جایی به صورت موردی وجود دارد اما اینکه به صورت گسترده اعلام و فضای کشور را ملتهب کنیم اتفاق خوبی نبود، حرف‌ها باید مسئولانه زده شود، همان زمان قوه قضائیه ورود کرد و از کسی که این موضوعات را مطرح کرده بود، مستندات خواست، اما آمار و اطلاعاتی ارائه نشد و آن فرد اعلام کرد که چنین موضوعاتی را مطرح نکرده است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: هر جایی ممکن است ایراد و مشکل وجود داشته باشد، اما سازمان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی نظارت کافی دارند و با موارد تخلف برخورد می‌کنند، براساس ابلاغیه‌ای که به استانداران زده شد خواستیم که نظارت به ویژه در استان‌هایی که گردشگران بیشتری دارند، افزایش پیدا کند.

معنای شادی و نشاط برگزاری تورهای غیرمجاز نیست

مونسان در مورد برگزاری تورهای غیرمجاز گفت: ما به هیچ عنوان مخالف شادی و نشاط نیستیم اما معنای شادی و نشاط برگزاری تورهای غیرمجاز نیست. ما تورهای مجاز براساس قوانین و در چارچوب ضوابط اسلامی کشور داریم که مشکلی ندارند، موارد و تخلفی که در حوزه گردشگری اتفاق می‌افتد در قیاس با سایر بخش‌ها بسیار اندک و ناچیز است، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی موارد را رصد می کنند و به ما اطلاع می‌دهند.

او اضافه کرد: ما با موارد تخلف بلافاصله برخورد می‌کنیم، اگر نظارت‌ها وجود نداشت بدون شک تخلفات به شکل گسترده اتفاق می‌افتاد اما امروز موارد تخلف و آسیب‌زای گردشگری در قیاس با سایر بخش‌ها، جزئی و بسیار اندک است، خوشبختانه آژانس‌های رسمی کاملا در چارچوب قوانین و ضوابط فعالیت می‌کنند.

محدودیت‌های اسلامی ما برای گردشگران محدودیت به حساب نمی‌آید

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: به هیچ عنوان کسی نمی‌تواند بر فرهنگ ما اثر بگذارد چرا که فرهنگ ایران بسیار غنی است، هر گردشگری که وارد کشور ما شده است در بازگشت به سفیر ایران تبدیل شده است.

او ادامه داد: محدودیت‌های اسلامی ما محدودیت به حساب نمی‌آید، هر کشوری محدودیت و قوانین خود را دارد، گردشگران با این قوانین هیچ مشکلی ندارند و قوانین را رعایت می‌کنند.

معایب و مزایای پرداخت حق کشف آثار تاریخی

معاون رئیس جمهوری در پاسخ به موضوع پرداخت حق کشف برای آثار تاریخی گفت: هر موضوعی را می‌توان مورد نقد قرار داد اما در نهایت باید مزیت‌ها و معایب را مورد بررسی قرارداد، در هر صورت قاچاق اشیای تاریخی و حفاری‌های غیرمجاز واقعیتی است که به رغم همه مقابله‌ها و برخوردها وجود دارد، من اعتقاد دارم به جای اینکه این اشیا از کشور خارج و قاچاق شود، بهتر است که این اشیا را ثبت کنیم حتی در اختیار فرد باشد، اگر شخصی شیء تاریخی را به هر نحوی پیدا کرده بدون نگرانی به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کند و آن اثر ثبت شود، در این صورت آن شیء برای کشور باقی مانده اگر چه دست دولت نباشد و شخصی از آن نگهداری کند، حتی می‌توان اجازه داد این اشیاء را با هم معامله کنند در این صورت ما می‌توانیم رصد کنیم و شیء تاریخی از کشور خارج نمی‌شود، این شیوه با انتقاداتی همراه شد به همین دلیل مطرح نکردیم، اما هر موضوعی مزایا و معایبی دارد که باید بررسی شود.

هر 10 روز یک محوز موزه دادیم

او ادامه داد: خوشبختانه کلکسیون‌دارها در حال ثبت هستند و به همین دلیل تعداد موزه‌های خصوصی به شدت افزایش یافته است. سال گذشته به ازای هر 10 روز مجوز یک موزه خصوصی داده شده و امسال این عدد به هر یک هفته یک موزه خصوصی رسیده است.
کد خبر 211716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =