رتبه وحشتناک ایران در مرگ‌های جاده‌ای | اکونومیست: بنزین ارزان در خاورمیانه عامل تصادفات است

چمدان : براساس گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) از هر 40 نفری که در سال 2015 مرده‌اند یک‌ نفر در حادثه رانندگی (راننده، مسافر و عابر پیاده) کشته شده‌ است. باوجود این، در سطح جهانی حوادث جاده‌ای نسبت به سایر عوامل مرگ (سرطان‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی) آمار کمتری را به‌ خود اختصاص می‌دهد به‌طوری‌که از مجموع 56.2 میلیون مرگ سالانه در جهان 1.3 میلیون نفر در جاده‌ها می‌میرند. به‌این‌ترتیب، می‌توان گفت که نرخ مرگ در این بخش 2.4 درصد است. این‌ در حالی‌ است که نرخ مرگ در اثر سرطان و حملات قلبی 15.5درصد و نرخ مرگ در اثر سکته مغزی 11.1 درصد است.

با وجود این در بعضی از کشورها، جاده‌ها بسیار خطرناک‌اند و بنابراین احتمال بروز مرگ در این جاده‌ها نسبت به سایر عوامل مرگبار بیشتر است.

 

[caption id="attachment_2115" align="aligncenter" width="640"] براساس اطلاعات این نقشه سازمان‌ جهانی بهداشت، سال 2015 نرخ مرگ‌ومیر ناشی‌از حوادث جاده‌ای در ایران بین 25 تا 30 مرگ از هر 100 هزار نفر جمعیت بوده است[/caption]

 

جاده‌های مهلکت خاورمیانه

خاورمیانه یکی از مرگبارترین جاده‌ها را در اختیار دارد. به‌طوری‌ که از 8 کشور با بالاترین نرخ مرگ‌های جاده‌ای 6 کشور شامل عمان، قطر، عربستان‌سعودی، کویت، ایران و امارات‌متحده‌عربی در حاشیه خلیج قرار دارند و به‌ترتیب رتبه‌های اول، دوم، سوم، پنجم، هفتم و هشتم را از آن خود کرده‌اند. رتبه چهارم متعلق به ونزوئلا و رتبه ششم متعلق به اردن است.

هفته‌نامه اکونومیست در این‌خصوص می‌نویسد: «این کشورها نفت‌خیر هستند و بنابراین قیمت بنزین در آن‌ها بسیار پایین است. همین‌ مسئله شهروندان را تشویق به رانندگی می‌کند. از سوی‌دیگر، اجرای نسبتاً ضعیف مقررات رانندگی و ترافیک حتی در مناطق با محدودیت‌های سرعت، به رانندگی‌های پرخطر منجر می‌شود.»

ونزوئلا تنها کشور خارج از خاورمیانه است که در 8 رتبه نخست بالاترین مرگ‌‌ومیر ناشی‌از حوادث جاده‌ای قرار دارد اما این‌ کشور هم یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت است.

 

[caption id="attachment_2116" align="aligncenter" width="1280"] آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که سال 2015 بیش‌از 6 درصد از کل مرگ‌ها در ایران در اثر حوادث جاده‌ای بوده و ایران رتبه هفتم بیشترین تعداد مرگ‌‌ومیر جاده‌ای را از آن خود کرده است[/caption]

 

آفریقا و آینده خطرناک 

براساس گزارش‌ها آفریقا ممکن است روزی از نظر مرگ‌های جاده‌ای از خاورمیانه پیشی بگیرد به‌طوری‌که تمام 12 کشوری که بین سال‌های 2000 تا 2015 بیشترین افزایش درصد تلفات ناشی از جاد‌‌ه‌ها را نشان داده‌اند جزء قاره آفریقا هستند.

نتایج پژوهش جدیدی که در دانشگاه میشیگان منتشر شده است نشان می‌دهد که احتمال مرگ ناشی از حوادث جاده‌ای در آفریقا قابل مقایسه با سه علت اصلی مرگ در جهان است و حتی در برخی کشورهای این قاره احتمال مرگ حوادث جاده‌ای تقریباً دو برابر بیشتر از مرگ ناشی از سرطان، حملات قلبی و سکته مغزی است. برای مثال در کنیا، مرگ حوادث جاده‌ای 80 درصد بیشتر از مرگ بیماری‌های قلبی و یک‌پنجم بیشتر از مرگ در اثر سکته مغزی است. کشورهای دیگری چون بوروندی، اوگاندا و زیمباوه هم در وضعیت غم‌انگیز مشابهی به‌سر می‌برند.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که به‌طور کلی در آفریقا آمار مرگ در اثر بیماری‌ها بسیار پایین است و اکثر مردم در اثر کهولت سن می‌میرند. براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت فقط 18درصد مرگ‌های مردم آفریقا در اثر سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است. این‌درحالی‌است که این آمار برای متوسط جهانی 42 درصد است. بیشترین علت مرگ ناشی از بیماری در این قاره مربوط به ایدز و سایر بیماری‌های مقاربتی است.
کد خبر 2114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =