چمدان: سال ۱۵۷۴ دیدریک سونو،  فرماندار تحت‌فرمان ویلم خاموش (ویلِم اول اورانژ) این شهر را باهدف ایستادگی دربرابر ارتش اسپانیا بنا کرد. در قرن هجدهم میلادی، در زمین کوچکی کنار رودخانه زان بیش از ۶۰۰ آسباد و یکی از نخستین مناطق صنعتی جهان به‌وجود آمد.

قفسه‌سازی، رنگ‌سازی، تولید خردل، روغن و کاغذ ازجمله صنایعی بود که آن‌دوره در این منطقه رونق داشت.

اما از سال 1961 تا 1974 باهدف توسعه گردشگری، ساختمان‌های قدیمی و آسبادها بازسازی شد و از سال 1994 موزه‌هایی در آن بنا شد و به‌تدریج کل شهر به محوطه حفاظت‌شده گردشگری و موزه تبدیل شد.

این شهر کوچک که سالانه حدود 1.5 میلیون گردشگر را جذب می‌کند در فاصله 15 کیلومتری آمستردام قرار دارد و فاصله ایستگاه راه‌آهن زانس سخانس از ایستگاه مرکزی آمستردام حدود 18 دقیقه و هزینه قطار آن 3 یورو است.

بیشتر خانه‌ها و مغازه‌های این شهر به موزه تبدیل شده‌اند که خانه بافنده‌ها، چلیک‌سازی، خانه جیسپر، موزه ساعت‌‌های هلندی، موزه‌ سبزی‌فروشی، موزه نانوایی، موزه کفش‌های چوبی سنتی و موزه قهوه‌خانه ازجمله آنها است. گردشگران علاوه‌بر جنبه‌های تاریخی این موزه‌ها، می‌توانند خوراکی‌های تهیه‌شده در این مغازه‌ها را خریداری کنند. آسبادهای این شهر هم به‌صورت موزه فضای باز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

تعداد بالای رستوران‌، اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌مسافر نگرانی گردشگران را درمورد تهیه غذا و اقامت در زانس سخانس برطرف می‌کند.

























[related-post id="205934"]
کد خبر 210898

برچسب‌ها