واگذاری خانه امام جمعه مشکل فنی دارد | بنایی با نفیس‌ترین تزئینات را می‌خواهند سفره‌خانه کنند! | سند مالکیت این خانه متقن نیست

چمدان: محسن شیخ‌الاسلام معاون میراث فرهنگی استان تهران هفتم اسفند ماه در نشست خبری خود در مورد در مورد واگذاری خانه امام جمعه به بخش خصوصی از طریق صندوق احیا گفت: در گذشته کمیته ملی نفایس وجود داشت که بناهای نفیس و غیرقابل واگذاری را مشخص می‌کرد که اکنون دیگر این این کمیته وجود ندارد و از نقطه نظر صندوق احیا هیچ چیز نفیس نیست چرا که مرجعی که باید آثار نفیس را مشخص کند دیگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: اینکه ما توانایی نگه‌داری از همه آثار را نداریم درست است اما بحث و چالش در زمینه ضوابط واگذاری به بخش خصوصی است که ایرادات جدی دارد و نمونه آن را در عمارت مسعودیه دیدیم.

وی ادامه داد: اکنون در فرآیند واگذاری خانه امام جمعه یک شرکت برنده شده و به ما ابلاغ کرده‌اند که شرایط را برای تحویل خانه مهیا کنیم.

شیخ الاسلام توضیح داد: کاربری در نظر گرفته شده برای این بنا فرهنگی - پذیرایی است. در ضوابط شهری ما کاربری‌های خدماتی، تجاری، فرهنگی و... و کاربری‌های مختلط تعریف شده است، اما کاربری فرهنگی - پذیرایی مشخص نیست که چیست و این واگذاری از نظر فنی مشکل دارد. چگونه قرار است در بنایی که نفیس‌ترین تزئینات را دارد سفره‌خانه ایجاد شود؟

او اظهار کرد: همچنین این بنا سند متقنی ندارد؛ اگرچه خانه امام جمعه در تصرف میراث فرهنگی است اما سند مالکیت ندارد. در بخش شرقی آن هم میراث فرهنگی و آموزش و پرورش همواره مناقشه داشته‌اند اما از آنجا که اقدام حقوقی صورت نگرفته است ما گمان می‌کنیم که مالک این بنا هستیم. به هر حال ما این مسائل را اعلام کردیم و مسولیت حقوقی این خانه بر عهده صندوق احیاست.

[related-post id="205304"]

شیخ الاسلام در مورد خانه های تاریخی تهران گفت: تا کنون 2400-2500 خانه تاریخی واجد ارزش در تهران شناسایی کرده ایم که از این تعداد حدود 400 خانه به ثبت ملی رسیده‌اند.

موزه هنرهای ملی شبیه خانه خانم هاویشام بود

او با اشاره به انتصاب مدیر جدید موزه هنرهای ملی اظهار کرد:  این موزه از نفیس‌ترین موزه‌های تهران است که در سال‌های پیش فراموشو  شبیه خانه خانم هاویشام شده بود ، پیمانکاری هم که در آنجا کار کرده بود عملکرد درستی نداشت، داد مثلا بندکشی‌های صورتی در بنا انجام داده بود، سعی کردیم این مشکلات را اصلاح کنیم و امیدواریم با انتصاب مدیر جدید این موزه وارد مرحله جدیدی شود ، مدیر جدید تلاش خواهد کرد تا درب جداگانه‌ای از وزارت ارشاد هم برای این موزه گذاشته‌شود.

شیخ الاسلام به مرمت و بازسازی در موزه آبگینه و موزه فرش اشاره کرد و گفت: در موزه آبگینه برای کف‌سازی، رفع رطوبت صعودی  و ... اقدام می‌شود و سیستم نور و حفاظت الکتریکی موزه فرش هم بهبود پیدا می‌کند.

معاون میراث تهران توضیح داد: برای مرمت مسجد قنبرعلی خان، بازارچه عودلاجان و موزه رسام عرب‌زاده با پیمانکار قرار داد بسته شده و در موزه نقاشی پشت شیشه نیز تغییراتی رخ خواهد داد، کافه این موزه باید از شکل چلوکبابی خارج شود و در این زمینه به دلیل عدم انجام تعهدات درخواست برخورد حقوقی کرده‌ایم.

شیخ الاسلام گفت: طبقه اول موزه رضا عباسی سامان دهی می‌شود و طبقه دوم این موزه و بخش پیش از اسلام آن هم تا پیش از نوروز  بازگشایی می‌شود.

او در مورد بنای فرد شیشه افزود: بخشی از نمای غربی بنا به بهانه استحکام بخشی تخریب شد که باید بازسازی شود،  شهرداری در این زمینه از ما طرح بازسازی خواسته است اما برای این کار اعتبار کافی نداریم .

 
کد خبر 210548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =