پیش بینی هزار و 800 میلیارد تومان تهسیلات برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی


چمدان: نقش اقامتگاه‌های بومگردی در توسعه پایدار روستایی و عشایری قرار است در همایشی بررسی شود. محمد امید معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در نشست خبری برگزاری این همایش گفت: یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند در پایداری روستاها تأثیرگذار باشد، اقتصاد روستایی است که هم ایجاد اشتغال برای روستاییان می‌کند و هم اینکه زمینه را برای بازگشت افراد به روستاها فراهم خواهد کرد.




وی افزود: در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه بومگردی افتاده است. همچنین ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در روستاها اختصاص داده شده است که تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان آن برای اشتغال روستایی هزینه شده است.  ۱۰ درصد از این رقم معادل یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به اقامتگاههای بومی اختصاص داده شده است.


معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری تصریح کرد: حدود ۱۳۰۸ باب از اقامتگاه‌های بومگردی در حدود ۱۲۰۰ روستا در کشور فعال شده‌ که گردشگران خارجی نیز از آنها استقبال کرده‌اند.

امید بیان کرد: ۶۰۰۰ میلیارد تومان در اختیار طرح‌های اشتغال قرار گرفته است. ۱۹۰ هزار نفر نیز در کنار این موضوع مشغول به کار شده‌اند.


منوچهر رزمجو معاون سرمایه‌گذاری توسعه روستایی ریاست جمهوری در این جلسه گفت: جشنواره‌های فرهنگی ورزشی روستاها یا  رویدادهای استارت‌آپی در کشور با موضوع «گردشگری روستایی» را در نظر داریم که برگزار کنیم. در حوزه مربوط به تسهیلات و ایجاد اشتغال روستاییان در چهار دهه اخیر اقدامات خوبی شده است اما واقعیت این است که این خدمات به رغم ضرورت نتوانسته موجب پایداری روستاییان شود. ترک روستاییان از شهرها تنها به روستاها آسیب نزده است بلکه حاشیه‌نشینی در شهرها را به وجود خواهد آورد. در دولت دوازدهم این ضرورت احساس شد و اعتبارات و تسهیلات مناسبی در اختیار روستاییان قرار گرفت.


وی گفت: اقامتگاه‌های بومگردی در مناطق مرزی، با ۶ درصد و اقامتگاه‌های بومی در سایر روستاها با ۴ درصد سود، وام خواهند گرفت.


رزمجو ادامه داد: حدود ۴۵۰ هزار متقاضی در سامانه «کارا» ثبت‌نام کرده‌اند. بر اساس آخرین آمار، حدود ۸۳ هزار طرح بالغ بر ۸۳ هزار میلیارد تومان مصوب شده است. از طرح‌های مصوب ۷۷ هزار و ۶۰۰ طرح آن با بانک‌ها وارد انعقاد قرارداد شده‌اند و برای ۷۵ هزار طرح، پرداخت انجام شده است. بر اساس اطلاعاتی که داشتیم، سرانه هر طرح حدود ۱۵۹ میلیون تومان هزینه داشته است.


امید در تکمیل صحبت‌های معاون سرمایه‌گذاری توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: از دی ماه سال گذشته تا تیرماه سال جاری تنها ۱۰ درصد اعتبارات جذب شده بود. از آن زمان تا آذرماه ۱۰۰ درصد اعتبار ابلاغی جذب شد.


وی افزود: ما خانه‌مسافرها را در کشور داشتیم. برخی از افراد که می‌خواستند کم‌هزینه سفر کنند، از آنها استفاده می‌کردند، ولی ما معتقدیم که بحث بومگردی قابل تغییر است. دوستان ما در جامعه بومگردی، شاخص‌هایی را تدوین کرده‌اند که تنها برای اقامتگاه‌های بومی دارای مجوز، این وام‌ها اختصاص داده خواهد شد. ممکن است در آینده کلیات طرح را به اعضای جامعه بدهیم حتی نظارت آن را خودشان انجام دهند.


امید تصریح کرد: این نکته باید در نظر گرفته شود که اختیارات این تسهیلات در چارچوب قانون مقرر و آئین‌نامه‌های موجود به استانداران داده شده است. کارگروه ملی کشور در این حوزه کار خود را انجام داده و تسهیلات را آماده کرده و اختیارات نیز به استان‌ها داده شده است؛ حتی نظارت هم در بخش‌هایی به استان‌ها واگذار شد. بنابراین از مجموعه دست‌اندرکاران این تسهیلات انتظار می‌رود که دقت لازم را داشته باشند تا این وام‌ها در روستاها هزینه شود و ایجاد اشتغال کند.




به گزارش چمدان همایش نقش اقامتگاه‌های بومگردی در توسعه پایدار روستایی و عشایری روز شنبه، یازدهم اسفندماه در دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران با حضور جمعی از فعالان بومگردی، مسئولان سازمان میراث فرهنگی و معاونت روستایی ریاست جمهوری برگزار می‌شود.



کد خبر 210414

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =