چمدان: پیمان منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در مورد کاوش‌های باستانشناسی زوردار گفت: کاوش به منظور گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم این محوطه در دی و بهمن ماه سال ۱۳۹۷ انجام شد. در  این گمانه‌زنی شمار ۲۸ گمانه در سطح محوطه ایجاد و محدوده‌ تقریبی آن مشخص شد.

وی ادامه داد: این محوطه حدود ۱۸ هکتار مساحت دارد و شامل دوره‌هایی از عصر آهن III تا دوره‌ اسلامی را در بر می‌گیرد. عمده سفال‌های سطحی آن متعلق به دوره‌ اشکانی-ساسانی و دوره‌ سلجوقی تا ایلخانی است.

سرپرست کاوش باستان‌شناسی  افزود: در مرکز محوطه یک بنای چهار طاقی دیده می‌شود که یک آتشکده‌ مربوط به دوران ساسانی است. از شاخصه‌‌های چشمگیر این محوطه می‌توان به فراوانی قطعات شیشه در سطح اشاره کرد که احتمال وجود کوره‌های ساخت اشیاء و ظروف شیشه‌ای را قوی می‌کند.

این باستان‌شناس گفت: متاسفانه بخش‌هایی از این محوطه توسط عوامل انسانی به ویژه جهاد کشاورزی و کشاورزان حدود 5 سال پیش در فرآیند زهکشی و لوله‌گذاری تخریب شده است. منطقه گیلان‌غرب با قرار گرفتن در حاشیه‌ میان‌رودان و لبه‌ غربی زاگرس میانی در دوره‌های باستان‌شناسی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

او توضیح داد: پیشینه‌ باستان‌شناسی منطقه‌ گیلان‌غرب غنی و تاکنون آثاری از دوره‌ها‌ی پارینه‌سنگی تا قرن‌های متاخر اسلامی در آن شناسایی شده است.

[caption id="attachment_210045" align="aligncenter" width="1280"]زوردار پیمان منصوری: پیشینه‌ باستان‌شناسی منطقه‌ گیلان‌غرب غنی و تاکنون آثاری از دوره‌ها‌ی پارینه‌سنگی تا قرن‌های متاخر اسلامی در آن شناسایی شده است[/caption]
کد خبر 210032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =