جزیره شیدور یا به زبان عامیانه جزیره مارو یکی از جزایر غیرمسکونی خلیج فارس است که در غرب هرمزگان قرار دارد و از توابع شهرستان ابوموسی به حساب می‌آید. این جزیره مرجانی خالی از سکنه در 1.5 کیلومتری جزیره لاوان واقع شده و یک کیلومتر مربع مساحت دارد. این جزیره همچنین یکی از مهم‌ترین زیستگاه و مکان تخم گذاری لاک پشت‌های دریایی است و از طرف دیگر محل تخم‌گذاری و مقصد مهاجرت پرندگان است. به همین خاطر نیز محافظت از این زیستگاه طبیعی بسیار اهمیت دارد.

جزیره مارو

جزیره مارو یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌ها و محل تخم‌گذاری لاک پشت‌های دریایی است[/caption]

چمدان - اگر چه ساحل این جزیره بسیار زیباست و از مناطق بکر طبیعی جنوب کشور است اما گردشگری در این منطقه تنها به صورت بسیار محدود و با رعایت اصول زیست محیطی امکان پذیر است. اگر قصد بازدید از این جزیره زیبا را دارید باید از اداره محیط زیست مجوز بگیرید و با گروهی کوچک به این منطقه سفر کنید. در این جزیره ریختن زباله به ویژه پلاستیک ضررهای جبران ناپذیری به وجود خواهد آوزد.
 

جزیره مارو

جزیره مارو محل تخم‌گذاری و مقصد مهاجرت پرندگان است[/caption]

هر چند ورود گردشگر به این جزیره باید محدود و با کسب مجوز باشد اما برخی متاسفانه در این جزیره کمپ می‌زنند و شب را در آنجا می‌مانند. با توجه به اینکه هنوز برنامه‌ای برای مدیریت گردشگری در این جزیره تدوین نشده، مشخص نیست که کمپ زدن در کدام بخش جزیره آسیب کمتری به محیط زیست می‌زند.

مرجان‌ها در این جزیره بسیار اهمیت دارند و حیات اکوسیستم به آنها وابسته است بنابراین کندن مرجان‌ها تنها از بین بردن یک مرجان نیست بلکه می‌تواند حیات گروه بسیاری از جانداران از جمله لاک‌پشت‌ها را تهدید کند. بنابراین گردشگران باید تنها به تماشای مرجان‌های زنده ساحل جزیره مارو  اکتفا کنند.

سر وصدا، زباله و هجوم تعداد زیادی از مردم به این جزیره سبب فراری شدن لاک پشت‌ها می‌شود و حیات آنها را تهدید می‌کند این درحالی است که در ایران کمتر زیستگاه امنی برای حیات و تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی باقی مانده‌است.
 

جزیره مارو

جزیره مارو[/caption]

متاسفانه در روزهای گذشته برخی گردشگران غیرمسئول و متخلف با حضور بیش از اندازه و بدون مجوز در جزیره از فرصت خالی از سکنه بودن مارو برای راه انداختن موسیقی، رقص، منقل کباب و ... سوء استفاده کرده و حیات گونه‌های ارزشمند این جزیره را به خطر انداختند.

اگرچه شادی و لذت بردن از طبیعت خواست بسیاری از گردشگران است اما جزیره مارو با وجود اهمیت بسیار زیست محیطی و شکننده بودن محیط زیست جنوب ایران جای مناسبی برای این کار نیست و این نوع از تفریح در مارو معادل کشتار حیات وحش و گونه‌های جاندار مختلف است.

کد خبر 209725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
    1
    یک سوال داشتم: به نظر شما آیا می شود یک جزیره مانند جزیره ی مارو را بگذاریم برای ایرانی هایی که میخان سفر خارج از کشور برن و تفریح کنند بجاش بیان جزیره ی خالی از سکنه مارو و... اینجوری دیگه ارز از کشور خارج نمیشه و همچنین برای مردم منطقه اطراف اشتغال زایی هم ایجاد میشه. درست میگم؟؟؟
    • محمد ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      یعنی متولیان امر گردشگری اجازه بدهند که اینجا هم به لجن کشیده شود؟ هموطن گرامی، هیچ جای دنیا اجازه نمی دهند که طبیعت بکر و جاذبه ای طبیعی ایشان که سرمایه گرانقدری است توسط گردشگران آن ها به آلوده گی های مختلف کشیده شود.به با توجه به سابقه رفتاری گردشگران این چنینی ایرانی در جاهای خلوت باید و الزاما ممنوع یا محدود شود.
  • محمد ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    خوب باید بررسی کرد که اولا چه کسی مجوز داده؟ و چرا نظارت نمیشه؟ ثانیا: چه کسانی این افراد را برده اند و چرا اونجا این جماعت را به حال خودشان رها کرده اند؟