چمدان: هرچند اولین سند رسمی که در آن از کارناوال ونیز به‌ عنوان جشنی عمومی یاد می‌کند مربوط به سال ۱۲۹۶ است اما قدیمی‌ترین سند غیردولتی که از برگزاری این کارناوال ثبت شده به سال ۱۰۹۴ باز می‌گردد که در آن برای اولین‌بار از واژه «کارناوال» به‌عنوان جشنی برای سرگرمی عمومی تمام شهروندان یاد شده است.

سال 1296 سنای جمهوری ونیز روز قبل از چله‌ روزه (پرهیزگاری چهل روز قبل از عید پاک) را روز جشن اعلام کرد. بنابراین، آغاز کارناوال ونیز برپایه تقویم قمری و منطبق با تاریخ عید پاک تعیین می‌شود.

به‌ این‌ ترتیب که عیدپاک همواره یکشنبه بعد از اولین ماه کامل بهار است که معمولا در دوره‌ای بین 22 مارس تا 25 آوریل رخ می‌دهد. کارناوال ونیز 6 هفته قبل از عیدپاک یا یک‌ هفته قبل‌ از آغاز چله‌ روزه (پنج‌هفته نزدیک به عید پاک) آغاز می‌شود.

از آنجا که امسال 21 آوریل مصادف با عید پاک است بنابراین، کارناوال از 16 فوریه آغاز شده است اما سال گذشته که عیدپاک بر اول آوریل منطبق بود کارناوال از 27 ژانویه آغاز شد.




[related-post id="16985"]


این جشن به‌ویژه در دوره‌ای که طبقات اجتماعی و فقیر و غنی، اهمیت بیشتری نسبت به امروز داشتند می‌توانست به همبستگی بیشتر ساکنان جمهوری ونیز تبدیل شود.

در طول این سرگرمی عمومی، شهروندانی که ماسک و لباس کارناوال می‌پوشند کاملا هویت آن ماسک و لباس خاص را می‌گیرند و برای روزهایی از تمام نمودهای شخصیتی مبتنی‌بر طبقات اجتماعی، جنسیت و مذهب رها می‌شوند. به‌ این‌ ترتیب، تمام مردم زیر این نقاب‌ها کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به یک اندازه شادی می‌کنند.

براساس بایگانی دولت ونیز، اصطلاح ماسک‌ ساز (نقاب‌ساز) رسما از ۱۰ آوریل ۱۴۳۶ به‌ عنوان شغل در این منطقه به‌ رسمیت شناخته شد. امروزه، ماسک‌سازها در سراسر ونیز نقاب‌های متنوعی عرضه می‌کنند. این ماسک‌ها در دو نوع ماسک‌های کارناوال و ماسک‌های شخصیت‌های کمدیا دل‌آرته عرضه می‌شوند و براساس کیفیت مواد اولیه قیمت‌های گوناگونی دارند.

از دیرباز، در مدت کارناوال، امور روزانه و حرفه‌ای شهروندان ونیز در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد و آن‌ها تمام زمانشان را برای جشن‌ و پایکوبی، سرگرمی، تماشای نمایش‌های خیابانی و عمومی و گردش در شهر به‌ خصوص در میدان سن‌مارکو صرف می‌کنند. از آنجا که این کارناوال اوایل سال میلادی برگزار می‌شود مردم انرژی و سرزندگی کافی برای کارکردن در بقیه سال را به‌دست می‌آورند.

این جشن عمومی امروزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایتالیا به‌شمار می‌رود به‌ طوری‌ که درآمد کسب‌وکار حاصل از برگزاری کارناوال ونیز بیش‌از 70 میلیون دلار است و نیمی‌از بازدیدکنندگان آن را گردشگران خارجی تشکیل می‌دهند.

















[related-post id="6089"]
کد خبر 209645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =