چمدان: یکی از سایت‌های فروش اینترنتی با تخفیف، فروش بلیت هواپیما، قطار و همچنین تور مشهد را در محصولات فروش خود قرار داده‌ است. در این سایت فروش بلیت بدون تخفیف اما تور 3 روزه مشهد در اسفند ماه با تخفیف 39 درصدی به قیمت 209 هزار تومان ارائه شده که حدود 100 هزار تومان ارزان‌تر از دیگر تورها با ویژگی‌های مشابه است.

اگرچه این سایت تورهای مسافرتی دیگری را هم از سوی برخی آژانس‌ها برای فروش در خروجی سایت خود قرار داده اما تماس خبرنگار چمدان با این سایت نشان می‌دهد که بسته تور 3 روزه مشهد توسط خود این سایت ارائه می‌شود.

یکی دیگر از نکات فروش تور در این سایت این است که برای خرید تور برخی آژانس‌ها در این سایت کد تخفیف هم داده می‌شود.

[caption id="attachment_209617" align="aligncenter" width="1024"] بسته تور مشهد یکی از سایت‌های فروش اینترنتی با تخفیف | ارزان‌تر از همه جا ...[/caption]

این در حالی است که بر اساس قانون، فروش تور و بلیت به مجوزهای خاصی نیاز دارد که باید از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یا سازمان هواپیمایی کشور دریافت شود و آژانس‌های مسافرتی و استارت ‌آپ‌های گردشگری با مجوز قادر به انجام این کار هستند. از سوی دیگر ارائه تخفیف برای بسته‌های تور نیز ضوابط خاصی دارد و باید بر اساس بخشنامه‌های این صنف تعیین شود.

[caption id="attachment_209616" align="aligncenter" width="1024"] یکی دیگر از نکات فروش تور در این سایت این است که برای خرید تور برخی آژانس‌ها در این سایت کد تخفیف هم داده می‌شود[/caption]

انواع مجوزهای آژانس‌ها برای فروش بلیت و تور

آژانس‌های بند الف، ب و پ ؛ سه نوع مجوز آژانس‌ها هستند که تفاوت‌هایی در نوع کارکرد با یکدیگر دارند.

آژانس‌های بند الف | آژانس‌های بند الف تحت نظارت مستقیم سازمان هواپیمایی کشوری هستند و وظیفه اصلی آنها فروش بلیت خطوط هوایی داخلی و خارجی است. آژانس‌های مسافرتی دارای مجوز بند الف، اصطلاحا شرکت خدمات مسافرت هوایی یا آژانس هواپیمایی نامیده می‌شوند.

آژانس‌های بند الف به هیچ عنوان حق برگزاری تور را ندارند. همچنین مجوز فروش تورهای سایر دفاتر برگزار کننده را نداشته و مجاز به عقد قرارداد تور با مسافر نیستند. آژانس‌های مسافرتی بند الف با رعایت آیین نامه‌ها و ضوابط مربوطه می‌توانند به عضویت یاتا IATA درآیند. آژانس‌های بند الف مجوز صدور بلیط تمامی ایرلاین‌های داخلی (مشروط به عقد قرارداد با خطوط هواپیمایی داخلی) و خارجی را دارند.

آژانس‌های بند ب  | آژانس‌های بند ب تحت نظارت مستقیم سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هستند. وظیفه اصلی آژانس‌های بند ب برگزاری انواع تورهای داخلی و خارجی، تورهای ورودی، رزرو هتل، اخذ ویزا و سایر فعالیت‌های مرتبط با صنعت گردشگری است. آژانس‌های بند ب حق برگزاری تور در مسیر عربستان (حج)، سوریه و عراق را ندارند. به طور کلی آژانس‌های مسافرتی بند ب با عنوان شرکت خدمات جهانگردی لقب گرفته‌اند.

آژانس‌های بند پ | آژانس‌های بند پ دارای مجوز از سازمان حج و زیارت هستند و تحت نظارت مستقیم سازمان حج و زیارت هستند. وظیفه اصلی آژانس‌های دارای مجوز بند پ برگزاری انواع تورهای زیارتی از جمله اجرای تور زیارتی در مسیر عربستان یا حج، سوریه و عراق است. آژانس‌های بند پ یا همان دفاتر خدمات زیارتی حق برگزاری تور در مسیرهای غیر زیارتی را ندارند. آژانس‌های مسافرتی دارنده مجوز بند پ با عنوان شرکت خدمات زیارتی معروف هستند.

به گزارش چمدان، آژانس‌های مسافرتی می‌توانند هر یک از مجوزهای آژانس بند الف، آژانس بند ب، آژانس بند پ را بطور مجزا و یا ترکیبی از دو یا هر سه مجوز را اخذ کنند. در این صورت آژانس‌های مسافرتی مربوطه به طور همزمان تحت نظارت مستقیم تمامی سازمان‌هایی قرار خواهند داشت که مجوزهای خود را از آنها دریافت کرده‌اند. در این حالت روی تابلوی آژانس مربوطه عبارت: شرکت خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی درج می‌شود.

حرمت‌الله رفیعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار چمدان در ارتباط با اقدام این سایت ارائه تخفیف گفت: فروش تور و بلیت و تخفیف بی‌ضابطه تخلف است و ما با این موارد برخورد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: من در زمینه فروش بلیت هواپیما در این سایت با سازمان هواپیمایی کشوری هم نامه‌نگاری خواهم کرد تا این مشکل حل شود.

به گزارش چمدان، این اقدام اگرچه می‌تواند تخلف باشد اما به خاطر کم شدن هزینه‌های گردشگران مورد استقبال قرار می‌گیرد و در راستای ارزان شدن سفر است اما از سوی دیگر این گونه اقدامات سبب آسیب به کلیه صنف آژانس‌های مسافرتی و از بین رفتن نظم موجود در سیستم خدمات سفر خواهد شد.

به نظر می‌آید به وجود آمدن مسائل اینچنینی و استقبال مردم از آنها در راستای افزایش نرخ سفر در پی وضعیت اقتصادی کشور باشد و اگر سیاستگذاران این حوزه به فکر تدوین برنامه‌ای برای سامان دادن به این حوزه نباشند، تخلفات و بی‌نظمی‌های بسیاری به وجود خواهد آمد.
کد خبر 209160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =