خط جنوب میزبان قطار گردشگری می‌شود | نخستین روایت از جاذبه‌های راه آهن اندیمشک تا دورود | عبور از دره مرگ و بلندترین پل‌های دره‌ای

چمدان: محمد محسنیان، باستان‌شناس و فعال گردشگری ریلی درباره مسیر گردشگری جنوب به چمدان گفت: مسیر جنوب یکی از مناقشه برانگیزترین مسیرهای ریلی کشور است. مسیر شمال هم همیشه مناقشه داشته و برخی می‌پرسیدند در بندر ترکمن چه خبر است که پهلوی اول خط راه آهن را تا این بندر کشیده یا برخی می‌گفتند که پهلوی اول به فکر رونق منطقه خود بوده است. در مسیر جنوب هم این مناقشات وجود دارد.

او در توضیح مناقشه‌های مسیر جنوب گفت: برای مسیر جنوب هم این سوال بوده که چرا خط راه آهن را از این مناطق کشیده‌اند، چرا مثلا شهرهای‌هایی مثل بروجرد یا خرم آباد در آن نیست. برخی گفتند که ارتشی‌ها روی این مسیر نظر داشتند اما می‌دانیم که اولین بار آنها این مسیر را پیشنهاد نکرده‌اند.

محسنیان با اشاره به جاذبه‌های این مسیر گفت: مسیری که در نهایت انتخاب شد، از لحاظ فنی مسیر پرچالشی بود. این مسیر در کوه حرکت می‌کند که کوه‌هایش با مسیر شمال کاملا متفاوت بوده و یک رود بزرگ هم در مسیر است. این چالش‌ها باعث ایجاد سازه‌های قابل توجه فنی راه آهن شده است.

فعال گردشگری ریلی جاذبه‌های مسیر جنوب را مغفول مانده دانست و گفت: برعکس مسیر شمال، در کنار خط آهن جنوب جاده کنار گذر وجود ندارد و این سازه‌ها و جاذبه‌ها از نظرها دور مانده است. در مسیر برگشت برای نخستین بار گردشگران قطار اختصاصی گردشگری روی ریل‌های خط جنوب با تاریخ و حاذبه‌های راه آهن آشنا می‌شوند و در بخشی از این مسیر بلندترین پل‌های دره‌ای راه‌آهن سراسری، دره مرگ، دیواره عظیم تنگ چهار، پل تله‌زنگ، پل معلق ۸۰ ساله، تونل‌های پیاپی بلاک تنگ هفت – تنگ پنج، محل شکل‌گیری رود دز و پل سیاوش به گردشگران نشان داده می‌شود.

او درباره توری که در این مسیر طراحی کرده است به چمدان گفت: تورهایی که در خوزستان برگزار می‌شود به سه دسته تورهای طبیعت گردی، تورهای تاریخی و فرهنگی و تورهای جنگ خلاصه می‌شود که هر کدام مخاطب خاصی دارد. اما ما تصمیم گرفتیم بخش دیگری از جاذبه‌های خوزستان که بخش صنعتی آن است را نیز روایت کنیم. در طول دو روز تور تلاش می‌کنیم دیگر جاذبه‌ها را روایت کنیم و دید جامع‌تری به خوزستان داشته باشیم.

محسنیان با اشاره به استقبال از این تور گفت: برای نخستین بار است که سراغ جاذبه‌های ریلی خاص در مسیر اندیمشک تا دورود می‌رویم و آنها را روایت می‌کنیم. همچنین بخشی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این منطقه نیز در برنامه تور دیده شده است.
کد خبر 209097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
    سلام - من با این گروه یک بار سفر کردم و علی رغم تبلیغاتی که داشتند بسیار خسته کننده است و از تور تفریحی خبری نیست و بیشتر شبیه کلاس درس باستانشناسی و تاریخی خسته کننده آقای محسنیان بود و اصلاً توصیه به شرکت در تورهای این گروه ندارم . ترجیح میدم با همان تورهای زمینی آژانس دالاهو که بسیار شاد و فرحبخش است سفر کنم.
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
    سلام. زمان تور را ذکر نکردید. یرای ایام عید دارید؟