چمدان: اویس کیانی رئیس هیئت مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران در آیین افتتاحیه این گردهمایی چهار روزه با بیان اینکه فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری امسال شعار خود را راهنمای گردشگری در عصر دیجیتال اعلام کرده است، گفت: طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم تا زیرساخت‌ها و بستر‌هایی فراهم کنیم که راهنمایان داخلی هم سهمی در تحقق این مهم داشته باشند.

وی با تبریک فرا رسیدن روز جهانی راهنمایان گردشگری ابراز امیدواری کرد این روز آغازگر دوستی‌ها و پیوند‌های جدید باشد.

کیانی با تاکید بر اینکه راهنمایان گردشگری باید تلاش کنند تا به یک اتحاد نوین برای رشد، توسعه و تعالی شورای راهنمایان گردشگری ایران برسند، افزود: اقدمات خوبی در این شورا انجام شده که البته خروجی بعضی از آنها زمانبر است.

رئیس هیئت مدیره کانون راهنمایان گردشگری ایران اضافه کرد: این کانون امروز به بلوغ رسیده و باید به سمت سرنوشتی نیک هدایت شود.

دبیر کانون سراسری راهنمایان ایران و رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس نیز در این مراسم گفت: گردهمایی بزرگ راهنمایان گردشگری ایران از امشب ٣٠ بهمن تا سوم اسفندماه به میزبانی شیراز با محوریت بازدید از مجموعه‌های جدید جهانی ثبت شده این استان برگزار می‌شود.

‌امیر سبوکی با اشاره به حضور نزدیک به یک هزار راهنمای گردشگری در این گردهمایی گفت: استان فارس به تنهایی دارای یک هزار و ۵۰۰ راهنمای گردشگری است که در این گردهمایی تنها ۴۰۰ نفر از آنها که تاکنون در کمتر برنامه‌ای شرکت کرده‌اند، حضور دارند.

دبیر کانون سراسری راهنمایان گردشگری ایران یکی از مهمترین مبانی این گردهمایی را آموزش در قالب ۶ سمینار به کل راهنمایان گردشگری شرکت کننده ذکر کرد و گفت: معرفی محور‌های ثبت جهانی فارس و معرفی جاذبه‌ها و نوع گردشگری مذهبی از دیگر مبانی است که در برگزاری این گردهمایی در دستور کار قرار گرفته است.

سبوکی ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های بالای فارس در مباحث تاریخی، فرهنگی و گردشگری معرفی جاذبه‌ها با اولویت انجام خواهد شد.

وی معرفی مجموعه سعدیه و باغ دلگشا را از برنامه‌های روز اول گردهمایی برشمرد و گفت: اخیراً مجموعه سعدیه از پکیج بسیاری از گردشگران خارجی حذف شده است از این رو فرصت مغتنمی برای معرفی این مجموعه مجدداً فراهم شده است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس معرفی موزه نظامی خاورمیانه در باغ عفیف آباد، معرفی جاذبه‌های مذهبی فارس با حضور در حرم احمدبن‌موسی (ع)، معرفی مساجد کمتر توجه شده استان از جمله مسجد جامع عتیق و مدرسه خان، معرفی بازار‌های کمتر دیده شده شیراز همچون حاجی، اردو بازار، سرای مشیر و بازار وکیل و همچنین بازدید از مجموعه زندیه برای روز دوم این گردهمایی پیش‌بینی شده است.

سبوکی یادآور شد: گردهمایی بزرگ راهنمایان گردشگری ایران روز پنجشنبه و در سومین روز از این گردهمایی در تالار حافط شیراز برگزار خواهد شد و پس از آن راهنمایان گردشگری شرکت کننده در سمینار‌های گردشگری با هدف توانمندسازی آموزشی راهنمایان گردشگری شرکت می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس بازدید از مجموعه‌های ثبت جهانی فارس با اولویت محور ساسانی را پایان بخش برنامه‌های گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران در آخرین روز عنوان کرد.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز نیز با بیان اینکه ماندگاری برخی فضا‌ها در شیراز به همت راهنمایان گردشگری نیاز دارد، خواستار شناسایی معماری و تزیینات بی‌نظیر بافت‌های تاریخی و فرهنگی شیراز و معرفی بیشتر آن‌ها توسط راهنمایان گردشگری شد.

سولماز دهقانی با اشاره مزیت‌های بافت قدیمی و تاریخی شیراز گفت: سال جاری شاهد اتفاقات ناخوشایندی در بافت تاریخی بودیم که خوشبختانه از روند تخریب‌ها جلوگیری شد.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز با ابراز خرسندی از ثبت دو اثر جدید جهانی از جمله محور ساسانی در شهرستان فیروزآباد ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر محور زندیه در شیراز هم به ثبت جهانی برسد.
کد خبر 208947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =