چمدان: خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از ایستگاه مرکزی خط آهن قزوین - رشت گفت: راه‌آهن قزوین - رشت آماده افتتاح است و طی چند روز باقیمانده تا بهره‌برداری مراحل نهایی کار نیز به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های مسیر ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: در این مسیر ریلی پنج ایستگاه وجود دارد که چهار ایستگاه در طول مسیر پیشرفت فیزیکی ۹۸.۶ درصد دارد و ایستگاه رشت هم ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده است و ترمینال مسافری و ساختمان اصلی تا ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ضمن آنکه محوطه‌سازی ایستگاه رشت هم به پایان رسید.

[related-post id="192156"]

معاون وزیر راه و شهرسازی پروژه اتصال گیلان به مسیر ریلی را یک اَبَر پروژه عنوان کرد و افزود: این خط ریلی بزرگترین و خاص‌ترین پروژه ریلی کشور است، در کنار طول مسیر، محل عبور آن از کوهستان‌های صعب‌العبور و مکان‌‌های دارای جغرافیای خاص است و همین کار پروژه را سخت‌تر کرده بود.

وی استان گیلان را قطب گردشگری کشور دانست افزود: خط‌ آهن قزوین - رشت از نظر طول مسیر، پروژه‌ای مطرح و بزرگ است. ضمن آنکه از منظر اجرا و عبور از مناطق سخت جغرافیایی دارای ویژگی‌های خاص است و نیازمند فعالیت‌های مهندسی پیچیده‌ای بود. تونل‌های طویل در این پروژه احداث شد، ۲۸ کیلومتر تونل و گالری در این مسیر احداث شده است ضمن آنکه ۹ کیلومتر پل بزرگ و طویل در این خط ریلی داریم که همه ‌توسط متخصصان و طراحان داخلی اجرا شده است و نماد رشد و توسعه عمرانی کشور محسوب می‌شود.

خادمی تاکید کرد: با توجه به زیبایی‌های طبیعی مسیر، وجود  ۲۸ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پل‌های زیبا و نیز طولانی‌ترین پل ریلی کشور، این خط ریلی خود می‌تواند مقصد گردشگری باشد.

[related-post id="197865"]

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد: این خط ریلی بخش انتهایی کریدور شمال به جنوب کشور است و بخش سخت این مسیر ریلی محسوب می‌شود، خط‌آهن از بندرعباس تا تهران نسبت به این مسیر سختی چندانی نداشت اما خط آهن قزوین - رشت از کوه‌های زیادی عبور کرد و خط بخشی از کریدور شمال به جنوب محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه با بیان اینکه مسافران زیادی هم می‌توانند از این خط ریلی استفاده کنند، گفت: ‌تکمیل این خط ریلی می‌تواند تحول بسزایی در جابه‌جایی مسافر بین‌المللی ایفا کند ضمن آنکه در جابه‌جایی مسافر داخل کشور هم تأثیرگذار است و استان گیلان را به شبکه ریلی وصل و دسترسی ما را به بنادر شمالی و جنوبی کشور تسهیل می‌‌کند.

وی گفت: این خط ریلی در همین اسفندماه با حضور رئیس جمهور و مقامات عالی کشور به بهره‌برداری می‌رسد و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم در نوروز امسال قطار در این مسیر ریلی خواهد داشت. مسافران نوروزی عید امسال می‌توانند از این خط‌ آهن استفاده کنند و قطعاً خط برای نوروز آماده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه شرایط برای بهره‌برداری از پروژه خط آهن رشت - قزوین آماده است گفت: در حال آماده‌سازی خود هستیم تا بیست و دومین مرکز استان هم به شبکه ریلی متصل شود و وعده‌ای که برای اتصال پنج شبکه استان به شبکه ریلی داده بودیم، محقق شود.

[related-post id="194254"]
کد خبر 208857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =