چمدان: تالین، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر استونی است که در ساحل شمالی این کشور در آب‌های خلیج فنلاند قرار دارد. هرچند اولین اسنادی که در آنها به تالین اشاره مستقیم می‌شود مربوط به سال 1219 و در نوشته‌های تاریخی شاه ولادیمیر دوم دانمارک است، اما این شهر در سال 1248 حقوق شهری را دریافت کرد. با وجود این، منطقه‌ای که این شهر روی آن بنا شده ازحدود 5 هزار سال قبل سکونت‌گاه انسان بوده است.



به‌سبب موقعیت استراتژیک این شهر، تالین بین سده‌های 14 تا 16 میلادی به یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری اروپا تبدیل شد.

شهر قدیم یا بافت تاریخی تالین یکی از بهترین نمونه‌های شهرهای قرون‌ وسطایی اروپا است و به‌ همین‌علت مرکز این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

بافت امروزی تالین هم به‌دلیل میزبانی از تعداد بسیار زیادی استارتاپ به سیلیکون‌ولی اروپا معروف شده است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از جمله «اسکایپ» در این شهر شکل گرفته‌اند و مقر اصلی آژانس فناوری‌اطلاعات اتحادیه اروپا هم اینجا قرار دارد. این شهر به‌عنوان یکی از 10 شهر دیجیتالی برتر جهان شناخته می‌شود.

تالین به‌ دلیل جاذبه‌های فرهنگی و آثار تاریخی منحصربه‌فردی که از سده‌های میانی در این شهر به یادگار مانده‌اند در سال 2011 همراه با تورکو در فنلاند به‌ عنوان پایتخت فرهنگی اروپا معرفی شد.



 

کلیسای جامع الکساندر نِوسکی│ این کلیسای جامع ارتودکس در بافت تاریخی تالین روی تپه تومپئا قرار دارد. این کلیسا بین سال‌های 1894 تا 1900 میلادی و در دوره‌ای که استونی بخشی از امپراتوری روسیه بود به‌سبک معماری احیاگری روسی بنا شد. این کلیسا، بزرگ‌ترین کلیسای جامع ارتودوکس شهر تالین است که در بزرگداشت الکساندر نوسکی ساخته شده است. الکساندر نوسکی کسی است که سال 1242 در «نبرد یخ» روی دریاچه پیپوس در مرز میان استونی و روسیه به پیروزی رسید.

در دوره حکمرانی اتحاد جماهیر شوروی که اساسا حکومتی غیرمذهبی و کمونیست بود بسیاری از کلیساها از جمله این کلیسای جامع رها شد. اما به‌محض استقلال استونی از شوروی در سال 1991 مرمتش آغاز شد و باردیگر رونق گرفت.






قلعه تومپئا│
این قلعه یکی از جاذبه‌های تالین است در بافت تاریخی آن و روی تپه تومپئا قرار دارد. این قلعه یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی این شهر است که دست‌کم از سده 9 میلادی وجود داشته و امروزه به مجلس استونی تبدیل شده است.





 

دیوارهای تالین│ دیوارهای تالین شامل مجموعه‌ دیوارهای دفاعی این شهر است که سال 1265 به‌ دستور ملکه مارگارت سامبیریا همسر شاه کریستوفر اول دانمارک بنا شد. ارتفاع این دیوارها کمتر از 5 متر و ضخامت پایه آنها حدود 1.5 متر است. امروزه، بسیاری از دروازه‌های این دیوارها همچنان برقرار است و در واقع وجود این دروازه‌ها و دیوارها یکی از دلایلی است که بافت تاریخی تالین در فهرست میراث جهانی یونسکو وارد شده است.









 

کاخ کادریورگ│ این کاخ که به‌سبک باروک پترین به‌دستور تزار پتر کبیر برای کاترین اول روسیه ساخته شده است بعد از جنگ بزرگ شمالی در سال 1710 بنا شد. بعد از مرگ پتر کبیر، کاخ با توجه اندک خاندان سلطنتی روسیه مواجه شد و فقط دو امپراتریس الیزابت و کاترین کبیر از آن بازدید می‌کردند. این کاخ در سال 1919 جز اموال دولتی قرار گرفت و بین سال‌های 1921 تا 1928 به موزه هنرهای استونی تبدیل شد. اما طی بازدیدهای شاه گوستاو پنجم سوئد، این کاخ به اقامتگاه تابستانی روسای حکومت تبدیل شد.

با اشغال استونی به دست اتحاد جماهیر شوروی در سال 1944، کاخ کادریورگ تعطیل شد و در سال 1991 درپی استقلال این کشور، مرمت‌های آن با حمایت دولت سوئد آغاز و کاخ در سال 2000 بازگشایی شد.





 

داروسازی قرون‌وسطایی رائاپتیک│ رائاپتیک در مرکز شهر تالین است که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین داروسازی‌های اروپا که به‌طور مداوم از قرن پانزدهم میلادی فعالیت می‌کند شناخته می‌شود. مورخان قادر نیستند تاریخ دقیق گشایش این داروسازی را تعیین کنند اما قدیمی‌ترین اسنادی که از قدمت رائاپتیک موجود است مربوط به سومین مالک آن در سال 1422 است. اما بعضی از مورخان معتقدند که این شرکت در سال 1415 افتتاح شده است.

خانواده اشرافی بورچارت بیشترین ارتباط را با این داروسازی دارند به‌ طوری‌ که به‌ مدت بیش‌ از 325 سال از حدود 1582 تا 1911 در 10 نسل پیاپی رائاپتیک را اداره می‌کردند.







[related-post id="201653"]

[related-post id="31907"]

[related-post id="15889"]
کد خبر 208813

برچسب‌ها