چمدان: این‌روزها دوستداران سینمای جهان از فیلمی حرف می‌زنند که تمام جوایز بین‌المللی از شیر طلای جشنواره ونیز تا جایزه بهترین فیلم زبان خارجی و جایزه بهترین کارگردانی گولدن‌گلاب را به‌دست آورده و اکنون آماده است تا 24 فوریه جایزه بهترین فیلم زبان خارجی اسکار 2019 را هم از آن خودش کند.

این فیلم که هرچند نامش برآمده از شهر «رم» ایتالیا است اما بر محله‌ای مرفه در مکزیکوسیتی دلالت می‌کند و گردشگران بین‌المللی را که قصد سفر به مکزیک دارند ترغیب کرده است که از این محله اعیان‌نشین و زیبا بازدید کنند، آن‌هم درست در روزهایی که رییس‌جمهوری آمریکا دونالد ترامپ درحال تکمیل‌کردن دیوار مرزی آمریکا و مکزیک است.

کلونی رُم، محله‌ای در بافت تاریخی مکزیکوسیتی است که امروزه به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. پورفیریو دیاس که از سال ۱۸۷۶ تا سال ۱۹۱۱ رییس‌جمهوری مکزیک بود اوایل قرن بیستم تصمیم گرفت محله‌ای برای طبقه مرفه شهر بسازد و به‌همین‌علت، از نام شهر «رُم» که نماد زیبایی لاتینی است برای نامگذاری این محله استفاده کرد.

اما زلزله مهیب 1985 مکزیکوسیتی سبب شد که بسیاری از ساکنان مرفه و طبقه متوسط رو به بالای این محله از آنجا خارج شوند. هرچند با شروع قرن بیست‌ویکم این محله با ورود نسل جدید اعیان‌نشین باردیگر رونق گرفت.

مجسمه‌های سبک رنسانس ایتالیا و خانه‌های رنگی، بلوارهای سرسبز، ساختمان‌های سبک نئوکلاسیک، سینماها و کافه‌های شلوغ و محافل روشنفکری از ویژگی‌های بارز این محله است.

فیلم رما یا رم که به شیوه سیاه‌وسفید فیلمبرداری شده درباره خانواده‌ای از طبقه متوسط بالای مکزیکی در سال 1970 میلادی است که همراه با خدمتکارانشان در خانه‌ای بزرگ در محله رم زندگی می‌کنند.







































[related-post id="207794"]

[related-post id="28565"]

[related-post id="187872"]

[related-post id="206898"]
کد خبر 208177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =