چمدان: کتاب کاشی‌‌های اسلامی سال 89 با مشارکت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط نشر موسسه مطالعات هنر اسلامی به چاپ رسیده و براساس اطلاعات کتابخانه ملی سال 89 به چاپ دوم رسیده است.

در نقشه‌ای در صفحه‌های داخلی این کتاب به طور واضح از نام جعلی «خلیج ع ر ب ی» استفاده شده است.

وزارت ارشاد که سخت‌ترین ممیزی‌ها را روی آثار چاپی اعمال می‌کند و گاهی آثار را سال‌ها در انتظار مجوز نگاه می‌دارد، به راحتی در کتابی که خود در انتشار آن مشارکت کرده، چنین اشتباه بزرگی را نادیده گرفته است.

متولی فرهنگ نه تنها در اتخاذ رویکرد فرهنگی، انتشار کتاب‌ها و ژورنال، فضاسازی فرهنگی، حمایت و غیره برای استفاده از نام صحیح خلیج فارس ناتوان است که حتی در آثاری که از سیستم پر پیچ ممیزی خود می‌گذرد، چنین اشتباهاتی مرتکب شده است.

[caption id="attachment_208066" align="aligncenter" width="1080"] استفاده از نام جعلی «خلیج ع ر ب ی» در کتاب کاشی‌های اسلامی [/caption]



[caption id="attachment_208068" align="aligncenter" width="1080"] حمایت و مشارکت معاونت وزارت ارشاد در چاپ کتاب کاشی‌های اسلامی[/caption]

 

[caption id="attachment_208070" align="aligncenter" width="715"] اطلاعات ثبت کتابخانه ملی[/caption]

به گزارش چمدان، کتاب کاشی‌های اسلامی در پنج بخش تنظيم شده است؛ فصل نخست به صنعتگران و تکنيک‌ها و در فصل دوم به کاشي لعابدار با درخشندگي انوار خورشيد سده‌های پانزدهم، نهم تا هفدهم و يازدهم می‌پردازد.

فصل سوم افزايش زياد کاشی‌های ايران، آناتولی و سوريه سده‌های دوازدهم، ششم تا چهاردهم و هشتم را دربردارد.

فصل چهارم نیز به پرده‌های شکوه و جلال ايران، آسيای مرکزی سده‌های چهاردهم، هشتم تا نوزدهم و سيزدهم می‌پردازد.

فصل پنجم نيز گل‌های نيلوفر آبی و لاله سوريه و ترکيه سده‌های پانزدهم، نهم و نوزدهم و سيزدهم رادربردارد.

نقشه جهان اسلام و منابع مطالعاتي بيشتر پايان‌بخش اين كتاب پژوهشی است.
کد خبر 208060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =