چمدان: محمدحسن طالبیان گفت: خوشبختانه پس از ثبت جهانی یزد به ندرت شاهد هستیم که فردی به تخریب خانه تاریخی‌اش بپردازد.

وی افزود: در حال حاضر دانشجویان و بسیاری از جوانان اقدام به خرید خانه‌های متروکه در بافت تاریخی یزد کرده و بناهایی که در محور گردشگری بافت قرار دارند تبدیل به گالری و مراکز هنری شده‌اند.

وی در رابطه با اهمیت و لزوم برگزاری کارگاه‌های بین المللی معماری خشتی یادآورشد: سابقه برگزاری کنفراس‌های بین المللی خشت در ایران به دهه 50 می‌رسد و سال 2003 نیز یک کنفراس بین المللی خشت در یزد برگزار شده است.

طالبیان گفت: اما کارگاهی که نزدیک به یک هفته در شهر جهانی یزد و با همکاری و مشارکت دانشگاه یزد، شهرداری و اداره میراث فرهنگی یزد برپا شد آغازگر توجه و توسعه معماری خشتی در حوزه جهانی است.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: کارگاه بین المللی معماری خشتی در شرایطی که یزد به ثبت جهانی رسیده اتفاقی بسیار مهمی است چرا که نه تنها توجه به رویکرد توسعه شهری با معماری خشتی پررنگ تر از قبل خواهد شد که بستر گفت و گو میان مردم، جامعه دانشگاهی و مسئولان شهری و میراث فرهنگی ایجاد می‌شود که این دستاورد بزرگی در حفظ معماری خشتی است.

نخستین کارگاه بین‌المللی معماری خشتی که 21 بهمن ماه جاری با حضور 30 شرکت کننده از کشورهای فیلیپین، افغانستان، لبنان، کویت، اردن، پرتغال، الجزایر، آلمان و ایران در بافت تاریخی یزد آغاز به کار کرد امروز 27 بهمن ماه پس از نشست‌های متعدد درخصوص معماری خشتی و سازه‌های پایدار و همچنین بررسی فرصت‌ها و چالش‌های حفاظتی آن به پایان رسید.
کد خبر 207963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =