چمدان: پیروز حناچی شهردار تهران 17 دی ماه سال جاری از باز ماندن درهای میدان مشق تا ساعت 24 برای گردشگران در پی مذاکره با وزیر امور خارجه خبر داد.

در این خبر آمده بود که حناچی و ظریف، وزیر امور خارجه به این توافق رسیده‌اند که از ساعت 18 تا 24 تامین نیروهای حفاظت از این محوطه بر عهده شهرداری باشد و در ازای آن درب مجموعه میدان مشق تا ساعت 24 بر روی گردشگران باز بماند.

اگرچه این توافق بیش از یک ماه پیش اعلام شده است اما مشاهدات خبرنگار چمدان نشان می‌دهد که همچنان تمام در‌ب‌های میدان مشق تنها در ساعات اداری باز است و در روز پنجشنبه هم تنها یک درب آن تا ساعت 4 گشوده می‌ماند.

اطلاع‌رسانی گسترده شهردار تهران در رسانه‌ها در مورد باز ماندن درب‌های میدان مشق مشکلاتی را برای گردشگران و تورهای گردشگری که خبر بازگشایی درب‌های میدان مشق تا ساعت 12 شب را از  زبان شهردار در رسانه‌ها خوانده‌بودند به وجود آورد.

محسن خلیل‌آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در گفت‌و گو با چمدان با اشاره به اینکه از علت بسته شدن درب‌های میدان مشق پس از ساعات اداری بی اطلاع است، گفت: شهردار تهران و وزیر خارجه در این مورد جلسه داشتند و به توافقاتی رسیدند اما ممکن است به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها، امکان باز ماندن درب‌های میدان مشق محقق نشده‌ باشد. این مساله را پیگیری خواهیم کرد.

[caption id="attachment_207872" align="aligncenter" width="1024"] درب‌های بسته میدان مشق در روز پنجشنبه ساعت 16:40 | عکس آیسان زرفام[/caption]

میدان مشق محوطه‌ای است که از دوره فتحعلی شاه برای مشق نظامی استفاده می‌شد و در دوره ناصرالدین شاه محصور و بناهایی به آن اضافه می‌شود.

در دوره رضا شاه نیز به این محوطه ساختمان‌های شاخصی اضافه می‌شود. ساختمان کنونی موزه و کتابخانه ملی ملک هم به عنوان یکی از مهم‌ترین موزه‌های کشور پس از انقلاب اسلامی در این محوطه ساخته‌ می‌شود.

میدان مشق محوطه‌ای است که از خیابان امام خمینی(ره) با سر در باغ ملی آغاز می‌شود و به ساختمان قزاق‌خانه در پشت دانشگاه هنر و خیابان سرهنگ سخایی ختم می‌شود.

در این محوطه، ساختمان اصلی وزارت امور خارجه، ساختمان شماره 9 وزارت امور خارجه که معماری شاخص آن یادآور تخت جمشید است، ساختمان تاریخی نفت ایران و انگلیس، موزه و کتابخانه ملی ملک، موزه پست و تلگراف، ساختمان تاریخی باشگاه افسران و توپ مروارید و ... قرار دارند. همچنین این محوطه به موزه ملی ایران هم راه دارد.

محوطه میدان مشق در ارتباط با وقایع مربوط به پیروزی مشروطه خواهان و فتح تهران هم از اهمیت بسیاری برخوردار است.
کد خبر 207869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =