چمدان: لوبن کانچر (Lyuben Kancher) در دیدار با ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران به سطح تعاملات گردشگری دو کشور اشاره کرد و افزود: تعداد کمی از گردشگران ایرانی به بلغارستان و بلعکس سفر می‌کنند، ازاین رو به نظر می رسد وقت آن رسیده که دو کشور برای بهبود اوضاع فکری کنند.

وی همچنین به جاذبه‌های بلغارستان و تجربه‌های این کشور در گردشگری اشاره کرد و گفت: بلغارستان با وجود هزار و 600 چشمه آب معدنی که بیش از 200 نوع بیماری را معالجه می‌کند و دومین مقصد آب‌های معدنی در اروپا است.

معاون وزیر گردشگری بلغارستان اضافه کرد: بر گردشگری آشپزی و نوشیدنی نیز تمرکز زیادی داشته‌ایم. تقریباً 12 مقصد برای این نوع گردشگری تعریف شده است.

این مقام بلغارستانی اضافه کرد: 7 مقصد فرهنگی و تاریخی نیز در بلغارستان وجود دارد که کیفیت گردشگری در این نقاط رو به افزایش است.

گردشگران بلغارستان از جمعیت این کشور پیشی گرفتند

وی ادامه داد: سال گذشته 9 میلیون و 227 هزار مسافر خارجی به بلغارستان سفر کرده‌اند که یک و نیم درصد بیشتر از جمعیت ساکن در این کشور بوده است. آرزو می‌کنیم این اتفاق در ایران هم رخ دهد.

کانچر گفت: بیشترین گردشگرانی که به بلغارستان سفر می‌کنند از کشورهای همسایه هستند، همچون رومانی، یونان، ترکیه، مقدونیه و صربستان و البته آلمان که کمی از ما فاصله دارد. علت این استقبال تنوع محصولات گردشگری در بلغارستان است.

وی ادامه داد: بلغارستان در اقتصاد و سیاست کشور قابل پیش بینی است. عضویت در اتحادیه اروپا این امکان را بوجود آورده که در اقتصاد و زندگی اجتماعی استانداردهای بالایی داشته باشیم. برای همین بلغارستان کشوری جذاب برای گردشگری است.

معاون وزیر گردشگری بلغارستان با اشاره به جایگاه این کشور در اتحادیه اروپا، اظهار کرد: ما ابتکار عمل‌هایی داشته‌ایم که بسیار مورد توجه واقع شده است، مثلاً نقشه‌ای از منطقه اروپا تهیه شده که در آن 400 نقطه تاریخی مشخص شده است. هر کسی از این نقشه بازدید کند، کارت هدیه دریافت می‌کند.  همچنین بین 11 کشور حوزه بالکان، مسیرهای مشترک گردشگری طراحی شده که به جذب مسافران بیشتر کمک می‌کند.

وی جهانگردی را قشنگ‌ترین دیپلماسی دانست و در ادامه پیشنهادهای برای توسعه همکاری‌های گردشگری دو کشور ارائه کرد و افزود: می‌توان شهرهایی از دو کشور را خواهرخوانده نامید. برای اجرای این ایده می‌توان نخست به شهرهای گردشگری دو کشور فکر کرد.

راه اندازی خطوط مستقیم هوایی بین ایران و بلغارستان

معاون وزیر گردشگری بلغارستان در ادامه این دیدار خواستار راه اندازی خطوط هوایی مستقیمی بین ایران و بلغارستان شد و گفت: ارتباط تهران با صوفیه که مرکزی مهم در بالکان است، می‌تواند به ایران کمک کند.

وی افزود: همچنین لازم است کارگروه‌های مشترکی بین دو کشور شکل بگیرد. این موضوع در موافقت نامه ایران و بلغارستان که سال 2008 امضا شد، ذکر شده است.

به گزارش چمدان، ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نیز گفت: گردشگری قدرت جادوگری دارد. اگر جادوگر باشید گردشگری ابزار خوبی برای رسیدن به خواسته‌ها است.

او برای همکاری با بلغارستان در تعاملات گردشگری اعلام آمادگی کرد و افزود: با توانمندی این کشور در حوزه آب درمانی کاملاً آشنا هستم دو کشور در حوزه‌های مختلفی برای همکاری ظرفیت دارند که می‌توان آنها را تقویت کرد.

معاون گردشگری کشور یادآور شد: تفاهم نامه گردشگری دو کشور نیز منقضی شده ولی می‌توانیم با حرکتی میانبر هم تفاهمنامه را تمدید کرد و هم سند اجرایی برای امضای یادداشت تفاهم آماده کرد.

به گفته تیموری علاوه بر این کارگاه مشترکی بین بخش خصوصی ایران و بلغارستان می‌توان تشکیل داد و در قالب یک برنامه زمان بندی شده می‌توان چند محور مهم را برای همکاری‌های دو کشور تعیین کرد.

وی افزود: شناخت بیشتر از کشورها به افزایش سفرهای گردشگری کمک می‌کند، ما به ترک‌ها هم این را گفته‌ایم. در سال حدود 2 میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند، اگر ارتباطات و تعاملات ایران و بلغارستان بیشتر شود، ممکن است تعداد سفرهای ایرانی‌ها به بلغارستان نیز افزایش یابد و برعکس این اتفاق در ایران بیافتد.

تیموری برای برگزاری تورهای آشناسازی اعلام آمادگی کرد و از هیات وزارت گردشگری بلغارستان که هم اکنون در ایران به سر می‌برند، دعوت کرد در تور آشناسازی شرکت کنند و در ادامه تاکید کرد: این آمد و شدهای حتماً به حرکتی اجرایی در توسعه گردشگری دو کشور منجر خواهد شد.

لوبن کانچر (Lyuben Kancher) معاون وزیر گردشگری بلغارستان در رأس هیأتی به دعوت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری به تهران سفر کرده است،
کد خبر 207422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =