چمدان: خبرگزاری شینهوا گزارش کرد: پس از آنکه مدیر ارشد مالی شرکت هواوی در کانادا بازداشت شد و شماری از گردشگران این کشور با مشکلاتی در سوئد روبرو شدند، چین به اتباع خود برای سفر به این دو کشور هشدار داد. همزمان با این رخدادها، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای از چین به شدت در خصوص آنچه مرگ «عبدالرحیم هیات» نوازنده اویغور خوانده بود، انتقاد کرد و سپس خواستار برچیدن اردوگاه‌های آموزشی اجباری این کشور شد.

حالا با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی میان چین و ترکیه و پس از آنکه سفارت چین در آنکارا این اتهامات و ادعاها را تکذیب کرد، به چینی‌ها برای سفر به ترکیه هشدار داده شده است.

با افزایش مناقشات میان دو کشور بر سر اویغورهای منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب چین، پکن به شهروندان خود اعلام کرده است مراقب سفرهایشان به ترکیه باشند.

سفارت چین در بیانیه‌ای آورده است: گردشگران چینی که به ترکیه سفر می‌کنند باید به مسایل و تنش‌های سیاسی توجه کنند و مراقب اموال خود باشند.

ترکیه وجود اردوگاه‌های عقیدتی و آموزشی دولت چین برای اویغورهای ترک زبان سین کیانگ را فاجعه‌ای برای بشریت خوانده و به شدت از پکن انتقاد کرده و خواستار برچیدن این مراکز شده است.

در بیانیه سفارت چین در آنکارا آمده است: این کشور در مبارزه با تروریسم همه تلاش‌های خود را بکار می‌گیرد و لازم است آنکارا شرایط و حساسیت مساله را درک کند.

[related-post id="191116"]
کد خبر 207187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =