چمدان: حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی گفت: دو کشور ایران و ترکیه در همه عرصه‌ها برادر و دوست بوده‌اند و مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیاری با هم داشته‌اند.

او افزود: هر دو کشور می‌بالیم و می‌گوییم که مولانا برای ماست، بازارهای خوبی برای ترکیه در ایران داشته‌ایم از شیراز تا شاهرود، از اصفهان تا آذربایجان و بسطام ... تاریخ و تمدن ایران و مقاصد جنوبی کشورمان برای گردشگران ترکیه جذاب و دوست داشتنی بوده است، با تمام این مناسبات، 8 میلیون نفر گردشگر سالانه از ترکیه خارج می‌شوند و 8 میلیون گردشگر هم از ایران خارج می‌شوند. از 8 میلیون خروجی ما به کشورهای خارجی 60 درصد به کشورهای ترکیه و عراق می‌روند و از کشور ترکیه کمتر از 4 درصد نصیب ایران می‌شود.

رفیعی ادامه داد: انتظار ما این است که با تورگردانان ترکیه به تفاهمی برسیم که این جاده یک طرفه، دو طرفه شود، برای گردشگران ترکیه می‌توانیم بسته‌های ترکیبی داشته باشیم. قریب 100 پرواز از ایران و به همین تعداد پرواز از ترکیه سهم هر کشور است و از این پروازها تقریبا کمتر از یک دهم نصیب همکاران شما در ایران می‌شود، اگر امروز به این امر رسیدگی نشود، پروازهای ما رو به کاهش گذاشته می‌شود.

رئیس انجمن دفاتر خدمات گردشگری گفت: یکی از انتظارت ویژه ما این است که مشکل سوخت پروازهای ایرانی حل شود. ارتباطات گردشگری بین دو کشور باید دو طرفه ادامه پیدا کند.



ایران و ترکیه جدایی ناپذیر هستند

دریا اورس سفیر ترکیه در تهران نیز در این نشست گفت: برگزاری این نشست در روز 22 بهمن و بارش برف و باران در این روز را به فال نیک می‌گیرم. ایران و ترکیه جدایی ناپذیر هستند، این دو کشور، کشورهای بزرگ منطقه هستند و اگر ما در همه زمینه‌هایی که ظرفیت داریم دست به دست هم بدهیم می‌توانیم حرف اول را در منطقه بزنیم.

او افزود: برخی مشکلات در حوزه گردشگری دو کشور وجود دارد و ما به این مشکلات واقف هستیم و راهکار آن را نیز می‌دانیم. امیدواریم در اسرع وقت به کمک همکاران این موانع حل شود. درست است که ما میزبان ایرانی‌های زیادی در ترکیه هستیم اما این دلیل مهمی دارد اگر ایران از نظر هتلداری و زیرساخت‌های گردشگری پیشرفت بیشتری داشته باشد، می‌توان شاهد حضور گردشگران بیشتری در این کشور بود.

اورس ادامه داد: تفاهم نامه‌ای که حسن نیت طرفین را نشان می‌دهد برای همکاری دو طرف امشب امضا می‌شود.

فیروز باغلی کایا رئیس هیئت تورساب ترکیه نیز در این مراسم گفت: ما امروز از تورساب اتحادیه تورهای گردشگری ترکیه در اینجا هستیم تا راهکارهای افزایش روابط در حوزه گردشگری را بررسی کنیم.

او افزود: در حوزه گردشگری بین دو کشور عدم تعادل وجود دارد و باید تلاش کنیم این توازن را با اجرای برنامه‌ها و اقدامات ایجاد کرد، ما فردا برای اولین بار از طرف تورساب در نمایشگاه گردشگری تهران با 150 متر مربع شرکت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم در این فضا ظرفیت‌های خود را معرفی کنیم.

رئیس هیئت تورساب ترکیه ادامه داد: سال گذشته ترکیه میزبان 40 میلیون گردشگر خارجی بود و از این میان 2 میلیون گردشگر ایرانی وارد ترکیه شده‌اند و شکی نیست که می‌توان روابط حوزه گردشگری دو کشور را افزایش داد، ایران دارای تمدن چندهزار ساله است و با فرهنگ ایرانی و اسلامی شکل جدیدی از تمدن را در منطقه معرفی کرده است، تلاش می‌کنیم این غنای فرهنگی را به مردم ترکیه معرفی کنیم.

باغلی کایا اضافه کرد: باور داریم که تفاهم نامه ای که امضا خواهد شد، باعث افزایش تردد گردشگران دو کشور به ایران و ترکیه می‌شود.
کد خبر 206919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =