تالاب انزلی در شمال ایران و در استان گیلان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی ایران است.

این تالاب طبیعی و آب شیرین از حدود بیش از ۱۰۰ گونه پرنده مانند، قو، حواصیل، اردک سانان و... میزبانی می‌کند و به عنوانی یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان در دنیا شناخته می‌شود به همین خاطر برای پرنده‌نگری جای مناسبی است.

علاوه بر پرندگان گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها همانند ماهی سفید، کپور، شوک، کولی سفید و... در این تالاب زندگی و تخم ریزی می‌کنند.

ویژگی چشمگیر دیگر تالاب انزلی با حدود ۱۹۳ کیلومترمربع وسعت، لاله‌های مردابی است که در فصل تابستان در این تالاب می‌رویند، لاله‌های مردابی با برگ‌های سبز قلبی شکل و گل‌های صورتی رنگ به صورت شناور سطح تالاب را فرا می‌گیرند و منظره‌ای بی نظیر را به وجود می‌آورند.

پناهگاه حیات وحش «سرخانگل» قسمتی در تالاب انزلی است که بیش از دیگر بخش‌های آن غرق در این گل‌هاست و همچنین امن‌ترین منطقه برای حضور و تخم‌گذاری پرندگان به حساب می‌آید.

از سوی دیگر علاوه بر لاله‌ها، نیزارهایی در بخش‌های مختلف این تالاب به چشم می‌خورند که قایقرانی در میان آنها  تجربه زیبایی را برای گردشگران رقم می‌زند.
 

تالاب انزلی

لاله‌های تالاب انزلی[/caption]

بندرانزلی و روستای آبکنار منطقه ساحلی تالاب انزلی هستند که برای لذت بردن از تالاب انزلی می‌توان به آنها سفر کرد. در هر دو این مناطق هتل، خانه مسافر و دیگر اقامتگاه‌ها برای پذیرایی از گردشگران وجود دارد.

تالاب انزلی در کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها یا همان کنوانسیون رامسر ثبت شده‌است. این کنوانسیون در سال ۱۳۴۹ با هدف حفاظت از تالاب‌های مهم کره زمین در شهر رامسر در ایران منعقد شد و تالاب انزلی پس از ثبت در سال ۱۳۵۴ یکی از حدوداً ۲ هزار تالاب ثبت شده در این کنوانسیون است با این وجود آلودگی تالاب انزلی که بیشتر به دلیلی ریخته شدن فاضلاب خانگی و صنعتی به این تالاب است یک مشکلی اساسی به نظر می‌رسد.

این تالاب به دلیل موقعیت مشابه اقلیمی، پیوند خواهر خواندگی با تالاب «کوشیرو» در پارک ملی «کوشیرو سیتوگن» در کشور ژاپن دارد.

کد خبر 206632

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =