چمدان: مظفرالدین، چهارمین پسر ناصرالدین و پنجمین شاه قاجار به رسم ولیعهد‌های پیشین خود در تبریز و دور از ارگ حکومتی تهران روزگار گذرانده است. او که با امضا فرمان مشروطیت نام خود را در تاریخ پر رنگ کرد، آخرین شاهی است که در سرزمین ایران فوت کرد. مظفرالدین شاه اما قدیمی‌ترین سند صوتی ایران و سینماتوگراف را نیز با نام خود پیوند زده است.

او 40 سال در تبریز بود و کمتر از آن منطقه خارج شد تا اجل پدرش در سالگرد 50 سالگی حکومت سر رسید و تخت شاهی قاجارها به او ارث رسید. در دوره تبریزنشینی او عکسی توسط یک عکاس ایتالیایی ثبت و یکی از این عکس‌ها به شیوه دستی توسط عکاس رنگی شده است.

[caption id="attachment_206383" align="aligncenter" width="1000"] مظفرالدین شاه در ایام کودکی | عکس: لوییجی مونتابونه[/caption]

لوییجی مونتابونه چهارمین عکاس ایتالیایی است که در دوره ناصری از ایران عکاسی کرده است. هیات تجاری و سیاسی که مونتابونه همراه آنها به ایران آمده بوده، سفر به ایران را از طریق گرجستان و ارمنستان آغاز کردند. آنها مسیر تفلیس، ایروان، جلفا، مرند، تبریز، میانه، زنجان، سلطانیه، قزوین و تهران را پیمودند تا به ناصرالدین شاه در نیاوران برسند. لوییجی از این مسیر عکاسی کرده و همچنین پرتره‌هایی از ناصرالدین شاه نیز ثبت کرده است.

[caption id="attachment_206382" align="aligncenter" width="1000"] مظفرالدین شاه در ایام کودکی | عکس: لوییجی مونتابونه[/caption]

بخشی از عکس‌های مونتابونه در کتاب ایران عصر قاجار از دید عکاس ایتالیایی در انتشارات میردشتی چاپ شده است.
کد خبر 206381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =