چمدان: در حالی‌که کمتر از یک‌ سال از اعلام طرح اصلاحات مدنی و توسعه گردشگری عربستان می‌گذرد، امارات‌متحده‌عربی بیش‌ از سه دهه است که در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری کرده و در 18 سال قرن بیست‌ویکم با سرعت روز‌افزونی در پیش‌برد این برنامه گام برداشته است.

کشور امارات در جنوب‌شرقی شبه‌جزیره عربستان در کرانه غربی خلیج‌فارس است و از شرق با عمان و از جنوب با عربستان سعودی مرز خشکی و از غرب با قطر و از شمال با ایران مرز آبی دارد.

جمعیت این کشور 9.2 میلیون نفر است که از این تعداد 1.4 میلیون نفر شهروند اماراتی و 7.8 میلیون نفر مهاجر است. امارات‌‌متحده عربی از هفت شیخ‌نشین ابوظبی، عجمان، دبی، فیجره، شارجه، راس‌الخیمه و ام‌القوین تشکیل شده است.

این کشور از زمان استقلالش در سال 1971 تاکنون برنامه‌های توسعه‌ کسب‌وکار و گردشگری فشرده‌ای را دنبال می‌کند به‌ طوری‌که براساس گزارش «شاخص آسانی انجام کسب‌و‌کار» که همه ساله از سوی بانک جهانی منتشر می‌شود، امارات از رتبه 77 در سال 2007 به رتبه 26 در سال 2017 رسیده است. این شاخص که ضوابط بهتر و ساده‌تر برای کسب‌و‌کارها و حمایت‌های مستحکم‌تر از حقوق مالکیت خصوصی شرکت‌ها را ارزیابی می‌کند تلاش اماراتی‌ها را در مدت یک‌دهه اخیر برای جذب سرمایه‌های بیشتر خارجی و درآمدزایی غیرنفتی به‌خوبی نشان می‌دهد.
سال 2016، کمک مستقیم بخش گردشگری به تولید ناخالص داخلی امارات معادل با 68.5 میلیارد درهم (18.7میلیارد دلار) برابر با 5.2 درصد از کل جی‌دی‌پیِ این کشور بود که این رقم در سال 2017 به 116.2میلیارد درهم (31.6 میلیارد دلار) رسید و 5.4 درصد از کل تولید ناخالص داخلی را تامین کرد

یکی از حوزه‌هایی که در راه جذب بالای سرمایه‌های بین‌المللی پیش می‌رود، صنعت گردشگری است و به‌خصوص شهرهای دبی، ابوظبی و شارجه با توسعه زیرساخت‌هایی که اغلب رکوردهای جهانی را هم به‌دست آورده‌اند توانسته‌اند به سه مقصد بزرگ گردشگری خلیج‌فارس تبدیل شوند به‌ طوری‌ که امروزه دبی توانسته نامش را به‌عنوان «شهر آینده» در اذهان عمومی مردم جهان ثبت کند.

توسعه قطارهای «هاپیرلوپ» با هدف جابه‌جایی سریع مسافران یکی از اقدامات زیرساختی دبی در بخش گردشگری است. هایپرلوپ یا اَبَرچنبر نوع جدیدی از حمل‌و‌نقل اَبَرپرسرعت است که ایلان ماسک بنیانگذار شرکت‌های تسلا، پی‌پل و اسپیس‌ایکس نخستین‌‌بار در سال ۲۰۱۲ از طرح مفهومی آن رونمایی کرد و در ادامه سال ۲۰۱۳ شرکت «فناوری‌های حمل‌ونقل هایپرلوپ» (اچ‌تی‌تی) برای توسعه این طرح مفهومی و تجاری‌سازی آن تاسیس شد. «تاکسی‌های پرنده» و «تاکسی‌های خودران بدون راننده» هم از دیگر طرح‌های آزمایشی است که در دبی اجرا می‌شود.

درآمد امارات از صنعت گردشگری

براساس داده‌های وبگاه استاتیستا، مجموع عایدی امارت‌متحده عربی از حوزه گردشگری و سفر در سال 2011 برابر با 100.6 میلیارد درهم بود که این رقم فقط در مدت 6 سال، در سال 2017 به 166.6 میلیارد درهم رسید. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که کمک اقتصادی گردشگری به تولید ناخالص داخلی (جی‌دی‌پی) این کشور در سال 2027 به 312.4 میلیارد درهم بالغ شود.

از سوی دیگر، نتایج گزارش شورای جهانی گردشگری و سفر (WTTC) حاکی از آن است که در سال 2016، کمک مستقیم بخش گردشگری به تولید ناخالص داخلی امارات معادل با 68.5 میلیارد درهم (18.7میلیارد دلار) برابر با 5.2 درصد از کل جی‌دی‌پیِ این کشور بود که این رقم در سال 2017 به 116.2 میلیارد درهم (31.6میلیارد دلار) رسید و 5.4 درصد از کل تولید ناخالص داخلی را تامین کرد.

همچنین مجموع کمک مستقیم و غیرمستقیم بخش گردشگری و سفر به جی‌دی‌پی در سال 2016 برابر با 159.1 میلیارد درهم (43.3میلیارد دلار) بود که 12.1 درصد از تولید ناخالص داخلی را ساخت. پیش‌بینی ‌می‌شود که با رشد 4.9 درصدی سالانه درآمد گردشگری و سفر، سهم این حوزه از جی‌دی‌پی تا سال 2027 به 264.5 میلیارد درهم (72 میلیارد دلار) برسد و 12.4 درصد از تولید ناخالص داخلی را تولید کند.

به‌لطف توسعه گردشگری، این صنعت درآمدزا توانسته است به‌طور مستقیم 317 هزار و 500 شغل در امارات ایجاد کند که این رقم 5.4 درصد از کل مشاغل این کشور را پوشش می‌دهد. انتظار می‌رود که با افزایش سالانه 2.4 درصدی تا سال 2027 تعداد شغل‌ها در حوزه گردشگری به 410 هزار معادل 5.4 درصد از کل مشاغل در امارات برسد.

مجموع کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم بخش گردشگری و سفر به اشتغال‌زایی برابر با 10.4 از کل مشاغل این کشور و برابر با 617 هزار و 500 شغل است که این رقم با رشد سالانه 2 درصدی تا سال 2027 به 770 هزار شغل، معادل 11.1 درصد از تمام مشاغل خواهد رسید.

سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری هم با توسعه روبه‌رشدی ادامه می‌یابد به‌طوری‌که 7.1 میلیارد دلار در سال 2016 در این حوزه سرمایه‌گذاری شد و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال 2027 به 20.3 میلیارد دلار برسد.

گردشگران بین‌المللی در امارات

دپارتمان گردشگری و بازاریابی تجاری دبی (Dubai Tourism) در گزارشی که مدتی قبل منتشر کرد از رکورد جدید تعداد مسافران بین‌المللی دبی در سال 2017 خبر داد. چشم‌انداز 2020، تعداد بازدیدکنندگان دبی را 20 میلیون نفر پیش‌بینی می‌کند و اکنون آمارها نشان می‌دهند که معروف‌ترین شهر امارات با مجموع 15.79 میلیون مسافر در سال 2017 و رشد 6.2 درصدی نسبت به سال قبل‌‌از آن، به این چشم‌انداز بیش‌از همیشه نزدیک شده است.
فقط دبی از فواید رشد بازدیدکنندگان بهره‌مند نیست. به‌ طوری‌ که برای مثال 4 میلیون‌ و 440‌ هزار و 314 مسافر در سال 2016 در هتل‌های شیخ‌نشین ابوظبی اقامت داشتند که این رقم 8 درصد بیشتر از دوره مشابه در سال قبل از آن بود. شیخ‌نشین شارجه هم به 1.8 میلیون نفر خوشامد گفت که نسبت به یک‌سال پیش‌ از آن 17 درصد رشد نشان می‌داد. راس‌الخیمه هم که به‌تازگی به جمع مقصدهای گردشگری امارات پیوسته است قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی میزبان یک‌ میلیون بازدیدکننده باشد

جنوب آسیا عنوان شماره یک گردشگران دبی را از آن خودش کرده است و این‌میان تعداد بازدیدکنندگان هندی با رشد 12 درصدی نسبت به سال 2016 به 2.1 میلیون نفر رسیده است. علت رشد چشم‌گیر سفر گردشگران هندی در سال 2017 به این شهر، همکاری «دبی توریسم» با شاهرخ خان بود که طی این همکاری، این بازیگر بالیوودی از شهروندان کشورش خواست با شرکت در کمپین #BeMyGuest (هشتگ مهمان من باش) با سفر به دبی از جوایز متعددی بهره‌مند شوند.

پس‌ از هندوستان کشورهای عربستان سعودی، انگلستان، عمان، چین، آمریکا، پاکستان، روسیه و آلمان به‌ترتیب رتبه‌های دوم تا نهم بیشترین تعداد گردشگر به دبی را به‌دست آوردند و ایران با 503 هزار گردشگری که به این شهر فرستاد در جایگاه دهم قرار گرفت.

اما فقط دبی از فواید رشد بازدیدکنندگان بهره‌مند نیست به‌ طوری‌ که برای مثال 4 میلیون‌ و 440‌ هزار و 314 مسافر در سال 2016 در هتل‌های شیخ‌نشین ابوظبی اقامت داشتند که این رقم 8 درصد بیشتر از دوره مشابه در سال قبل از آن بود. شیخ‌نشین شارجه هم به 1.8 میلیون نفر خوشامد گفت که نسبت به یک‌سال پیش‌از آن 17 درصد رشد نشان می‌داد. راس‌الخیمه هم که به‌تازگی به جمع مقصدهای گردشگری امارات پیوسته است قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی میزبان یک‌ میلیون بازدیدکننده باشد. این شیخ‌نشین برای رسیدن به هدف 3 میلیون گردشگر تا سال 2025 به 4 هزار اتاق اضافی نیاز دارد. بنابراین انتظار می‌رود که ظرف 7 سال آینده نام راس‌الخیمه هم همانند دبی، ابوظبی و شارجه به‌عنوان یکی از نمادهای گردشگری امارات بارها شنیده شود. این پیش‌بینی چندان دور از انتظار نیست؛ زیرا این شیخ‌نشین علاوه‌بر توسعه هتلداری، تلاش‌های دیگری را هم در بخش جذب گردشگر آغاز کرده است و حتی در واپسین‌ روزهای سال 1396، با افتتاح طولانی‌ترین زیپ‌لاین دنیا در جبل جیص (کوه جیص) توانست رکورد جدیدی را در حوزه ورزش هیجان‌انگیز زیپ‌لاین به ثبت برساند.



این زیپ‌لاین که طولش 2.8 کیلومتر است تجربه هیجان پرواز معلق برفراز این کوه را فقط درمدت سه دقیقه به گردشگران ارزانی می‌کند. تاکنون رکورد طولانی‌ترین زیپ‌لاین جهان متعلق به زیپ‌لاین پرتوریکو بود که طولش به ۶۱۰ متر می‌رسد. طول زیپ‌لاین کوه توچال در تهران ۱۷۰ متر است.

زیپ‌لاین تفریحی سالم و خانوادگی و مناسب برای تمام سنین است. در این ورزش، افراد از طریق قرقره‌ای که به کابل قطوری وصل می‌شود مسافتی را بین دو دره طی می‌کنند.

کوه جیص که در شمال‌شرقی شیخ‌نشین راس‌الخیمه قرار دارد با ارتفاع بین هزارو۹۰۰ تا ۲هزار متر بالاتر از سطح دریا بلندترین قله امارات‌متحده‌عربی است و یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این کشور به‌شمار می‌رود.

با این مقصد جدید، راس‌الخیمه امیدوار است بتواند از زیر سایه همسایه پر سروصدایش دبی بیرون بیاید و گردشگران شیفته ماجراجویی را به‌ سوی این طبیعت کوهستانی بکر جذب کند.

رکورددار فرودگاه و حمل‌ونقل هوایی

بی‌شک فرودگاه بین‌المللی مجهز و شرکت هواپیمایی با خطوط هوایی گسترده دو عامل‌ بسیار مهم و کلیدی در جذب گردشگران خارجی است؛ زیرساخت‌هایی شریانی که امارات متحده عربی هر دوی آنها را در اختیار دارد.

فرودگاه بین‌المللی دبی در فضایی به وسعت 2 هزار و 900 هکتار در سال 2017 توانسته است انتقال 88 میلیون مسافر، 2.65 میلیون تن بار و پرواز 409 هزار و 493 هواپیما را در کارنامه ثبت کند و به‌ این‌ ترتیب براساس رده‌بندی شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها سومین فرودگاه پرتردد جهان شود.

7 هزار و 700 پرواز در هفته از 140 شرکت هواپیمایی به بیش‌ از 270 مقصد در نقاط مختلف کره زمین از فرودگاه دبی انجام می‌شود. از آنجا که شرکت هواپیمایی امارات 51 درصد از تمام مسافران و حدود 42 درصد از کل پروازهای فرودگاه بین‌المللی دبی را مدیریت می‌کند، این فرودگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین پایگاه خطوط هوایی (هاب) در خاورمیانه شناخته می‌شود.

بنابراین، فرودگاه بین‌المللی دبی نقش مهمی در اقتصاد شیخ‌نشین دبی ایفا می‌کند؛ این فرودگاه به‌ طور متوسط 90 هزار نفر را مستقیما در استخدام دارد، به‌طور غیرمستقیم از حدود 400 هزار شغل حمایت می‌کند، سالانه بیش‌از 26.7 میلیارد دلار برای اقتصاد درآمدزایی دارد و در مجموع 27 درصد از تولید ناخالص داخلی دبی و 21 درصد از تمام شغل‌های این شیخ‌نشین را تولید می‌کند.

شرکت هواپیمایی امارات هم که بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی در خاورمیانه است به‌ طور هفتگی بیش‌‌ از 3هزار و 600 پرواز را از فرودگاه بین‌المللی دبی به بیش‌ از 140 شهر در 81 کشور در 6 قاره جهان انجام می‌دهد.



رکورد عجیب‌ترین هتل‌های جهان

برخلاف عربستان که برای توسعه گردشگری روی تاریخ و یافتن آثار باستانی تمرکز کرده و تلاش می‌کند با کاوش در گذشته، برای آینده افتخار بیافریند، امارات مستقیما روی آینده سرمایه‌گذاری کرده است و همان‌طور که پیشتر اشاره شد، به‌خصوص قصد دارد شهر دبی را به شهری برای آیندگان تبدیل کند. از این‌رو به‌نظر می‌رسد ساختن سازه‌هایی با ویژگی‌های عجیب که قادرند به‌دلایل مختلف در کتاب «ترین‌های جهان، گینس» ثبت شوند، مهم‌ترین دغدغه این شهر برای جذب گردشگران باشند. مرتفع‌ترین آسمانخراش‌های جهان، ساختن دریاچه مصنوعی در دل کویر، پیست اسکی با برف مصنوعی و باغ‌وحشی برای نگهداری پنگوئن‌های قطبی در صحرا فقط بخشی از این رکوردشکنی‌های عجیب است. بخش دیگر به رکوردهایی اختصاص دارد که هتل‌ها برای جذب بیشتر مشتریان به‌دست می‌آورند.

هتلی با جنگل بارانی| در حال حاضر معماران جهان در دبی در حال ساختن اولین هتل مجهز به جنگل بارانی گلخانه‌ای هستند. وسعت این هتل که Rosemont Hotel and Residences نام دارد بیش‌ از ۱۸۵ هزار و ۸۰۶ مترمربع است و علاوه‌ بر اقامتگاه از یک فضای استراحت، ساحل مصنوعی و استخر با ته شیشه‌ای تشکیل شده است. از ته این استخر می‌توان خیابان‌های دبی را از بالا تماشا کرد.



شرکت معماری زد.ای.اس (زاس) این هتل را که اواخر سال 2018 افتتاح می‌شود در برجی ۴۷ طبقه ساخته و در همسایگی‌اش برج دوقلویی با همان ارتفاع که میزبان ۲۸۰ واحد مسکونی است قرار داده است. تمام بخش تفریحی این هتل از جمله جنگل بارانی در پایه‌ کرسی دو برج قرار دارد. مهمانان در ورودی این هتل با تجربه‌ جدیدی روبه‌رو خواهند شد. به‌ طوری‌ که مجموعه‌ای از پروژکشن‌های سه‌بعدی دینامیک، فضای پیرامون را به جنگل بارانی مجازی و آکواریوم بزرگ مجازی تبدیل می‌کند. به‌گونه‌ای که مهمانان احساس می‌کنند درون آکواریوم یا جنگل هستند. به‌ محض‌اینکه مسافران وارد تالار اصلی می‌شوند با یک چمدان‌بر رباتیک مواجه می‌شوند. بازدیدکنندگان و مسافران می‌توانند از محل بولینگ، پارک ترامپولین و محل بازی لیرز تگ استفاده کنند.

پایه‌ کرسی پنج طبقه این برج‌های دوقلو، مهم‌ترین جاذبه این مجموعه هتل به‌شمار می‌رود که از جنگلی بارانی به‌ وسعت ۶ هزار و ۹۶۸ مترمربع تشکیل شده و به آبشار، جویبارها و سیستم حسگری باران‌ساز مجهز است که اقلیم جنگل‌های بارانی گرمسیری را تقلید می‌کنند. یک بخش ماقبل‌تاریخ با الهام از مرداب‌های ژوراسیکی، ساحل مصنوعی بدون شن و یک کافه از دیگر ویژگی‌های این جنگل بارانی است.

مرتفع‌تری هتل جهان | تاکنون هتل «جی. دابیلو ماریوت مارکی» در دبی به‌عنوان بلندترین هتل جهان شناخته می‌شد اما اواسط مارس امسال با افتتاح هتل جیفورا که فقط یک‌متر از جی. دابیلو ماریوت مارکی بلندتر است این لقب به این سازه 356.3 متری رسید. هتل جیفورا که ساختمانی ۷۵ طبقه است از ۵۲۸ اتاق مرمری و طلایی تشکیل شده است. دیگر رکوردهای این هتل مربوط به استخر و سرعت آسانسور است. جیفورا که در جاده شیخ زاید قرار دارد حدود ۵۰ متر از برج شارد لندن بلندتر است که با 309.7 متر ارتفاع بلندترین آسمانخراش اتحادیه اروپا شناخته می‌شود.



علاوه‌بر اتاق‌ها این هتل چهار رستوران دارد که یکی از آنها در راس ساختمان با چشم‌انداز پانورامیک قرار گرفته است. یک استخر، سونا و جکوزی در طبقه ۷۱ و یک باشگاه ورزشی در طبقه ۱۲ از دیگر امکانات این هتل است. آسانسور هتل جیفورا به‌ دلیل اینکه فقط درمدت ۳۳ ثانیه از همکف به طبقه آخر می‌رسد در گینس رکورد سریع‌ترین آسانسور جهان را از آن خود کرده است. از سوی دیگر استخر پانورامیک این هتل که در بالاترین نقطه این ساختمان قرار دارد و با جکوزی‌ها و استخرهای ویژه کودکان احاطه شده هم در کتاب گینس رکورددار است.

هدف از افتتاح هتل‌های جدید دبی در چندسال اخیر رسیدن به جذب ۲۰ میلیون گردشگر در سال تا سال ۲۰۲۰ است. به‌ویژه که اکسپو (نمایشگاه بین‌المللی جهانی) از ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ در دبی برگزار خواهد شد.

[related-post id="205185"]
کد خبر 206030

برچسب‌ها