چمدان: بازگشایی آب زاینده‌رود هزاران نفر را به روی سی و سه پل تاریخی کشانده تا حیات دوباره اصفهان را تماشا کنند. در شلوغ‌ترین روزهای دو سال اخیر این پل تاریخی، طرح تازه اجرا شده حفاظ پل به جای محافظت از گردشگران و عابران تبدیل به پرتگاه خطرناکی شده است.

زاینده رود - نرده های زاینده رود

در سال‌های گذشته سقوط چند گردشگر از روی سی و سه پل و فوت برخی از آنها باعث ایجاد فشار بر روی میراث فرهنگی اصفهان شد تا برای دهانه‌های این پل تاریخی چاره‌ای اندیشیده شود.

اداره کل میراث فرهنگی اصفهان از مدتی پیش چاره را در حصارکشی دهانه‌های پل تاریخی دید، تا کنار گذرهای این پل ۴۰۰ ساله از ترس سقوط گردشگران مسدود شود.

اجرای طرح نرده کشی با استفاده از چوب و ایجاد نرده‌های چوبی حتی به صورت آزمایشی در یکی از دهانه‌های پل با اعتراض گسترده‌ای همراه بود. هر چند سمت و سوی اعتراضات به ماهیت حصارکشی پل بود اما اداره کل میراث فرهنگی پس از بررسی تاثیر زیاد نرده چوبی در منظر پل تاریخی، طرح دیگری را برای حصارکشی پل اجرایی کرد.

[related-post id="70123"]



نرده‌های چوبی از همان ابتدا، منتقدان بسیاری داشت، فرو کردن نرده‌ها در بستر پل و برهم خوردن منظر سی و سه پل بزرگترین مشکل نرده‌های چوبی بود‌. نرده‌هایی که اهالی اصفهان حتی به صورت آزمایشی آن را تاب نیاوردند و حتی اعتراض خود را با نوشتن اعتراضات خود روی آن اعلام کردند. برخی نیز در رفتاری عجیب درست زیر دهانه‌ای که نرده گذاری شده بود از ناودان پل تاریخی آویزان می‌شدند.

[related-post id="35426"]



اما اداره کل فرهنگی اصفهان در جواب انتقادات اعلام کرد که چاره‌ای جز حصارکشی ندارد و به دنبال بهترین طرح برای حصارکشی پل است. در نهایت طرحی که کمترین مداخله منظری را داشت، ایجاد حصارهاس سیمی بود که یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای حفاظ گذاری است. طرح سیمی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان این بار بدون توجه به انتقادات اجرایی شد.

زاینده رود - نرده های زاینده رود

طی روزهای گذشته که زاینده رود و سی و سه پل دوباره احیا شده، پل‌های تاریخی اصفهان دوباره محل تجمع اهالی شهر و گردشگران شده است. در شلوغی روزهای اخیر بسیاری از بازدید کننده ضمن تکیه به این حصار سیمی، از روی آن گذشته و مانند قبل بر لبه پل نشستند.

پلی که حدود ۴۰۰ سال محل عبور و مرور اهالی شهر بوده حالا حصارکشی شده تا از جان اهالی و گردشگران حفاظت کند، اما حصار‌های سیمی تبدیل به پلکانی برای کودکان شده تا از آن بالا بروند و خود را در معرض خطر سقوط قرار دهند.

زاینده رود - نرده های زاینده رود

حصارکشی پل باعث کنترل کمتر کودکان شده و حالا کودکان بسیاری از این حصارها به عنوان تاب و وسیله بازی استفاده می‌کنند که نه تنها با هدف طرح عجولانه میراث فرهنگی اصفهان در تضاد است که کودکان را بیش از قبل در معرض خطر قرار داده است.

پیش از حصارکشی نیز بسیاری معتقد بود که با نصب علائم هشدار باید گردشگران و اهالی را متوجه خطر سقوط کرد و حصارکشی پل چاره کار نیست. حالا با وجود اجرای طرح همچنان جای این هشدارها و فرهنگ سازی خالی است و بسیاری بی‌توجه به طرح میراث فرهنگی اصفهان، از این حصار سیمی آویزان شده یا از روی آن گذر می‌کنند. به این ترتیب اصرار مدیران میراث فرهنگی اصفهان به سیم کشی پل ۴۰۰ ساله خطر سقوط از سی و سه پل را رفع نکرده است.

زاینده رود - نرده های زاینده رود

[related-post id="35426"]

ویدیویی از حرکت خطرناک کودکان روی این حصار را ببینید:
کد خبر 205936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =