ارگ راین کرمان؛ دژ خشتی ایران باستان | دومین بنای خشتی جهان به جا مانده از ساسانیان

ارگ راین در جنوب غربی شهر راین در استان کرمان با مساحتی بیش از ۲۲ هزار مترمربع یکی از بزرگترین بناهای خشتی جهان به شمار می‌رود. حتی برخی منابع آن را دومین بنای خشتی بزرگ دنیا نامیده‌اند.

این ارگ که از دوره ساسانی به جای مانده و در دوره‌های تاریخی دیگر نیز حیات در آن جریان داشته‌ است شامل بخش‌های مختلف عام‌نشین، حاکم‌نشین، ارگ مرکزی، سربازخانه و ... می‌شود.

ارگ راین از آنجا که در مسیر بندرعباس قرار داشته از نظر تجاری از اهمیت برخوردار بوده‌ به گونه‌ای که برخی معتقدند این ارگ با مصر تبادلات تجاری داشته‌ است.

ارگ راین با داشتن حصاری مستحکم به ارتفاع حدود ۱۰ متر و چندین برج دیده‌بانی مرتفع، محل امنی را برای سکونت، زندگی و کار و فعالیت مردم به وجود می‌آورده بنابراین گفته می‌شود که این ارگ حتی در سده‌های اخیر نیز به عنوان سکونتگاه مورد استفاده بوده‌ است.

ارگ راین بسیار به ارگ بم شباهت دارد اما از نظر وسعت از ارگ بم کوچکتر است.

ارگ راین با شماره ۵۲۰ در فهرست میراث ملی ثبت شده‌ است.
 

ارگ راین

ارگ راین

ارگ راین در خیابان امام، خیابان بیمارستان شهر راین قرار دارد و  بازدید از این بنا در طول سال از ساعت ۹ الی ۱۹ امکان‌پذیر است اما در ایام سوگواری رسمی این بنای تاریخی تعطیل است.

بهای بلیت ارگ راین برای گردشگرام ایرانی ۱۵۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده‌ است.

راین شهری تاریخی و خوش آب و هوا در استان کرمان است که در دامنه کوه هزار قرار گرفته است. راین علاوه بر آثار تاریخی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری همانند آبشار راین هم برخوردار است. راین تا شهر کرمان حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.
 

ارگ راین

ارگ راین

کد خبر 205781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =