چمدان: عکس‌هایی از فرآیند تعمیرات در مدرسه مروی در فضای مجازی منتشر شده که نشان از تخریب کاشی‌های این بنای تاریخی قاجاری دارد. در حالی که این بنا و تزئینات معماری آن یکی از مواریت فرهنگی شهر تهران به حساب می‌آید.

محسن شیخ‌الاسلام معاون میراث فرهنگی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در مورد عکس‌های مدرسه علمیه مروی گفت: همه این عکس‌ها برای اتفاقاتی است که در یکسال گذشته رخ داده که نشان دهنده اتفاق خوبی نیست. اصل کاری که در مدرسه مروی رخ داده غلط است.

او ادامه داد: ما با مدیر مدرسه مروی در مورد این تعمیرات صحبت کردیم، به صورت شفاهی عنوان می‌کنند که هر چیزی که شما بگویید انجام می‌دهیم اما عملا چنین اتفاقی نمی‌افتد.

معاون میراث فرهنگی استان تهران افزود: تعمیر و مرمت دو دیدگاه متفاوت هستند. در تعمیر گمان بر این است که باید بنا را زیباتر کنند و مثلا کاشی هفت رنگ را با سنگ گرانیت عوض کنند که امروزی‌تر است اما نگاه ما در میراث فرهنگی اینگونه نیست.

[caption id="attachment_205614" align="aligncenter" width="1024"]مدرسه مروی تعمیرات در مدرسه مروی[/caption]

او در پاسخ به اینکه بر اساس قانون، مرمت و بازسازی مدرسه باید با چه دیدگاهی پیش برود؟ گفت: مدرسه مروی ثبت آثار ملی است و هرگونه دخل، تصرف، تعمیر و بازسازی باید بر اساس طرح مصوب سازمان میراث فرهنگی یا میراث‌فرهنگی تهران باشد در حالی که چنین طرحی تاکنون به ما داده نشده است.

شیخ‌الاسلام ادامه داد: بهره‎بردار مدرسه مروی حوزه علمیه شهید مطهری است و اجازه اینکه ناظر میراث‌فرهنگی هر روز آنجا حضور داشته باشد و به کل اتفاقات نظارت کند داده نشده و با کمال تاسف تا کنون امکان راه دادن ناظر در طول فرآیند تعمیرات به حوزه علمیه وجود نداشته‌ است. بنابراین مجبوریم هر چند وقت تذکری بدهیم، اما صحبت ما پذیرفته نمی‎شود.

شیخ‌الاسلام در مورد اینکه آیا اداره کل میراث فرهنگی استان تهران قصد پیگیری قضایی این اتفاقات را دارد یا خیر؟ اظهار کرد:  تجربه نشان داده این نوع پیگیری سرانجام خوشی ندارد و باعث مقابله می‎شود، بهترین راه گفت‌وگو و آگاه کردن بهره‌بردار است. سعی ما براین است که بگوییم متشکریم که تعمیر و هزینه می‎کنید اما بهتر است این کار را به شیوه‌ای که کارشناسان میراث فرهنگی تشخیص می‌دهند انجام دهید.
کد خبر 205612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =