کعبه زرتشت در معرض نابودی | آثار فرونشست بر کعبه زرتشت را ببینید





چمدان: مهندس مسعود شفیعی رییس سازمان نقشه برداری کشور با همراهی دکتر جمور و دکتر صديقي برای تایید عینی این نرخ در سفر به استان فارس از مناطق مختلف بازدید کرده و شرایط موجود را با تصاویر ماهواره‌ای مقایسه می‌کنند.

پس از تایید شكاف‌هاي يك تا دو متري ناشي از فرونشست در نزدیکی محوطه باستاني نقش رستم، ترک‌هایی هم در کعبه زرتشت مشاهده شد.

[related-post id="203408"]

کعبهٔ زرتشت نام بنای سنگی چهارگوش و پله‌داری در محوطهٔ نقش رستم در کنار روستای زنگی‌آباد شهرستان مرودشت فارس در ایران است. محوطهٔ نقش رستم علاوه بر بنای مذکور، یادمان‌هایی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را نیز در خود جای داده‌ است.

فاصلهٔ کعبه زرتشت تا کوه، ۴۶ متر است و دقیقاً روبروی آرامگاه داریوش دوم قرار دارد و شکلش مکعب مستطیل است و تنها یک در ورودی دارد.

جنس مصالح این بنا از سنگ آهک سفید است و بلندی آن حدود ۱۲ متر است که با احتساب پله‌های سه‌گانه به ۱۴٫۱۲ متر می‌رسد و ضلع هر قاعدهٔ آن، حدود ۷٫۳۰ متر درازا دارد. در ورودی آن به وسیله پلکانی سی پله‌ای از جنس سنگ به درون اتاقک آن راه می‌یابد.

این بنا در دوره هخامنشی ساخته شده و از نام بنا در آن دوران اطلاعی در دست نیست ولی در دوره ساسانی به آن بُن خانک گفته می‌شده و نام محلی این بنا هم، کُرنای‌خانه یا نقاره‌خانه بوده و اصطلاح کعبه زرتشت در دوران اخیر و از حدود قرن چهاردهم میلادی به این بنا اطلاق شده‌ است.

[related-post id="205357"]

کد خبر 205549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =