چمدان: علی عابدزاده امروز دوازدهم بهمن ماه در مراسم گرامیداشت سالروز ورود بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به کشور در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران درباره فروش پروازهای چارتری گفت: در شبکه پروازی مسیرهای کیش و قشم امکان فروش چارتر دارند و در قسمت‌های دیگر پروازهای چارتری در حال کاهش است. اغلب شرکت‌های هواپیمایی نظیر آسمان، ماهان، ایران ایر، زاگرس و امثال آنها تقریبا به سمت پروازهای سیستمی و برنامه‌ای رفته‌اند.

وی ادامه داد:  اصولا نمی‌توانیم شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کنیم؛ بالاخره قسمتی از مسافرت‌ها به صورت گردشگری انجام می‌شود که اینها باید به صورت چارتری باقی بماند و این در دنیا تعریف شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد: در حال تلاش هستیم که شرکت‌های هواپیمایی چه توانایی بیشتری دارند بتوانند کمک کنند تا شرکت‌هایی که ساختار ضعیف‌تری دارند تقویت شوند و شبکه فروش خود را به صورت سیستمی پیش ببرند و توسعه دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 20 درصد پروازها چارتری و 80 درصد برنامه‌ای است که باید سهم پروازهای برنامه‌ای را افزایش دهیم.

[related-post id="205313"]

عابدزاده تاکید کرد: البته مسیر کیش و قشم را باید از این موضوع جدا کرد نه بدان دلیل که این مسیرها پرتقاضا هستند و شرکت‌ها سود بیشتری کسب می‌کنند زیرا صنعت هواپیمایی در دنیا سود چندانی ندارد و شما هم در این صنعت دنبال سود نگردید؛ مسیرهای کیش و قشم به خاطر ساختار اسکان مسافر تلاش می‌کند در آنجا از قبل هتل رزرو کند و مسئولان این دو منطقه هم خواستار این هستند که پروازهای این مسیرها چارتری باشد و مردم برنامه سفر داشته باشند.

رئیس سازمان هواپیمایی تاکید کرد: پرواز چارتر با بسته سفر باید در اختیار آژانس‌ها باشد و در حال حاضر هم آژانس‌ها فروش چارتری دارند چون تامین هتل در حیطه وظیفه ایرلاین نیست.

وی اضافه کرد: به سمت عرضه و تقاضا حرکت می‌کنیم، شبکه پروازی ما از شبکه فعلی موجود گسترد‌ه‌تر است، در برخی مسیرها رقابت‌ سنگین است و نرخ‌ها کاهش می‌یابد که در این باره می‌توان به مسیرهای مشهد و کیش اشاره کرد.

عابدزاده تاکید کرد: قیمت‌های بلیت هواپیما را شرکت‌هواپیمایی تعیین می‌کنند و آژانس‌ها  هم اگر در شبکه فروش خود ارائه دهند با کسب درصدی سود حداقلی ارائه می‌شود. حال اگر کسی نرخ پرواز برنامه‌ای را بالاتر از قیمت‌های تعیین شده شرکت‌های هواپیمایی خریداری کند موضوع را به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری یا شرکت‌های هواپیمایی برساند.

وی اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری بازرسی خود را درباره نرخ‌ها انجام می‌دهد و شرکت‌های هواپیمایی نیز خود نظارت دارند و اگر فروشنده بلیت شرکت‌ها فروش غیرمتعارفی داشت ایرلاین‌ها نظارت می‌کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال که چندی پیش وزارت اقتصاد مصوب کرد مجوز بند الف آژانس‌ها را سازمان میراث فرهنگی به جای سازمان هواپیمایی صادر کند، گفت: ما آ‌مادگی واگذاری این موضوع را داریم و با آ‌نها هماهنگ هستیم.

[related-post id="203580"]

[caption id="attachment_188514" align="aligncenter" width="800"] رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال که چندی پیش وزارت اقتصاد مصوب کرد مجوز بند الف آژانس‌ها را سازمان میراث فرهنگی به جای سازمان هواپیمایی صادر کند، گفت: ما آ‌مادگی واگذاری این موضوع را داریم و با آ‌نها هماهنگ هستیم[/caption]

تفاوت مجوز آژانس بند الف و ب و پ

به گزارش چمدان، آژانس‌های بند الف، ب و پ ؛ سه نوع مجوز آژانس‌ها هستند که تفاوت‌هایی در نوع کارکرد با یکدیگر دارند.

آژانس‌های بند الف | آژانس‌های بند الف تحت نظارت مستقیم سازمان هواپیمایی کشوری هستند و وظیفه اصلی آنها فروش بلیت خطوط هوایی داخلی و خارجی است.

آژانس‌های مسافرتی دارای مجوز بند الف، اصطلاحا شرکت خدمات مسافرت هوایی یا آژانس هواپیمایی نامیده می‌شوند.

آژانس‌های بند الف به هیچ عنوان حق برگزاری تور را ندارند. همچنین مجوز فروش تورهای سایر دفاتر برگزار کننده را نداشته و مجاز به عقد قرارداد تور با مسافر نیستند. آژانس‌های مسافرتی بند الف با رعایت آیین نامه‌ها و ضوابط مربوطه می‌توانند به عضویت یاتا IATA درآیند. آژانس‌های بند الف مجوز صدور بلیط تمامی ایرلاین‌های داخلی (مشروط به عقد قرارداد با خطوط هواپیمایی داخلی) و خارجی را دارند.

آژانس‌های بند ب  | آژانس‌های بند ب تحت نظارت مستقیم سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هستند. وظیفه اصلی آژانس‌های بند ب برگزاری انواع تورهای داخلی و خارجی، تورهای ورودی، رزرو هتل، اخذ ویزا و سایر فعالیت‌های مرتبط با صنعت گردشگری است. آژانس‌های بند ب حق برگزاری تور در مسیر عربستان (حج)، سوریه و عراق را ندارند. به طور کلی آژانس‌های مسافرتی بند ب با عنوان شرکت خدمات جهانگردی لقب گرفته‌اند.

آژانس‌های بند پ | آژانس‌های بند پ دارای مجوز از سازمان حج و زیارت هستند و تحت نظارت مستقیم سازمان حج و زیارت هستند. وظیفه اصلی آژانس‌های دارای مجوز بند پ برگزاری انواع تورهای زیارتی از جمله اجرای تور زیارتی در مسیر عربستان یا حج، سوریه و عراق است. آژانس‌های بند پ یا همان دفاتر خدمات زیارتی حق برگزاری تور در مسیرهای غیر زیارتی را ندارند. آژانس‌های مسافرتی دارنده مجوز بند پ با عنوان شرکت خدمات زیارتی معروف هستند.

به گزارش چمدان، آژانس‌های مسافرتی می‌توانند هر یک از مجوزهای آژانس بند الف، آژانس بند ب، آژانس بند پ را بطور مجزا و یا ترکیبی از دو یا هر سه مجوز را اخذ کنند. در این صورت آژانس‌های مسافرتی مربوطه به طور همزمان تحت نظارت مستقیم تمامی سازمان‌هایی قرار خواهند داشت که مجوزهای خود را از آنها دریافت کرده‌اند. در این حالت روی تابلوی آژانس مربوطه عبارت: شرکت خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی درج می‌شود.
کد خبر 205465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =