چمدان: بر اساس حکمی که ماه گذشته توسط شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان امضا و اجرای آن از امروز آغاز شد، این کشور شهروندان 45 کشور را از دریافت ویزا معاف و برای 76 کشور دیگر نیز مراحل اخذ آن را تسهیل می‌کند.

بر این اساس، شهروندان 45 کشور که اغلب آنان اروپایی هستند می‌توانند بدون لزوم اخذ ویزا به مدت 30 روز در ازبکستان به سیاحت بپردازند.

همچنین شهروندان 76 کشور نیز از طریق اینترنتی قادر خواهند بود حداکثر ظرف مدت دو روز ویزا بگیرند.

با قانون جدید که با هدف رونق بخشیدن به بخش گردشگری ازبکستان گرفته شده است، شمار کشورهایی که شهروندان آنها برای سفر به این کشور معاف از اخذ ویزا هستند به 64 و کشورهایی که برای آنان ویزای اینترنتی صادر می‌شود به 130 افزایش یافت.

شهروندان کشورهای آندورا، آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، برزیل، برونئی، تانزانیا (دارالسلام)، بلغارستان، کانادا، شیلی، کرواسی جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، موناکو، مغولستان، مونته نگرو، هلند، نیوزیلند، نروژ، لهستان، پرتغال، جمهوری قبرس، رومانی، سان مارینو، صربستان، اسلوونی، اسلواکی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، انگلستان، واتیکان به تازگی از داشتن روادید برای سفر به ازبکستان معاف شدند.

[related-post id="40656"]

ازبکستان

[related-post id="115215"]

مهاجران فرانسه، اسرائیل، اندونزی، ژاپن، مالزی، سنگاپور، کره جنوبی و ترکیه نیز در سال 2018 دسترسی رایگان به ویزای ازبکستان را دریافت کردند. آلمانی‌ها نیز از 15 ژانویه 2019 دسترسی رایگان به ویزا خواهند داشت.

به گزارش چمدان، با وجود تمام امکاناتی که وزارت امور خارجه ازبکستان برای ورود شهروندان کشورهای جهان عرضه کرده‌ است، شهروندان ایرانی برای گرفتن ویزای ازبکستان همچنان با قوانین سختی مواجهند. به‌طوری‌ که در وبگاه سفارت ازبکستان در ایران به داشتن دعوتنامه یا شماره دعوتنامه تائیدشده ازسوی وزارت امورخارجه جمهوری ازبکستان تاکید شده است و درصورت نداشتن دعوتنامه، شهروندان ایرانی فقط از طریق چند آژانس مسافری محدود و به‌ صورت گروهی می‌توانند برای سفر به این کشور اقدام کنند. شهروندان ایرانی برای سفر به ازبکستان باید هزینه ویزا را نیز پرداخت کنند.

نیاز به دعوتنامه برای ورود ایرانی‌ها به این کشور در شرایطی وجود دارد که حتی کشورهای حوزه شنگن هم امکان ارائه درخواست روادید گردشگری با استفاده از رزرو بلیت هواپیما و هتل را فراهم کرده‌اند.

منطقه‌ای که امروزه با عنوان کشور ازبکستان شناخته می‌شود زمانی جزء خاک ایران به‌شمار می‌رفت و حتی می‌توان گفت که مردمان ایرانی‌تباری که به‌زبان‌های ایرانی سغدی، خوارزمی و فارسی میانه صحبت می‌کردند ساکنان اولیه این منطقه را تشکیل می‌دادند. هم‌اکنون نیز پنج‌ درصد از مردم این کشور به زبان فارسی صحبت می‌کنند.

شهرهای سمرقند و بخارا هم که مهم‌ترین مسیرهای عبور جاده ابریشم هستند و در فهرست جهانی یونسکو قرار دارند، از جمله شهرهایی به‌شمار می‌روند که بارها در اشعار شاعران کهن ایرانی از آنها نام برده شده است بنابراین بخشی از تاریخ ما را می‌سازند.
کد خبر 205459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =