چمدان: وبگاه  Wegoplaces.me با بررسی داده‌های ارائه‌شده از سوی گزارش دستور و قانون جهانی گالوپ، شاخص صلح جهانی 2018 و همچنین اطلاعات اداره امور خارجه و کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا «گزارش سفر تنهایی امن 2019» (Solo Travel Safety Report 2019) را منتشر کرد.

این گزارش شاخصی درباره کشورهایی که می‌توانند تجربه ماجراجویی تنهایی سفر کردن و بی‌نیاز از تورهای دسته‌جمعی را برای گردشگران بین‌المللی رقم بزنند نشان می‌دهد.

جایگاه ایران در نقشه جهانی

این نقشه ایمن‌ترین و خطرناک‌ترین مقصدهای گردشگری را برای سفرهای تنهایی نشان می‌دهد و براساس داده‌های موسسه افکارسنجی گالوپ به آنها امتیاز داده است.

گالوپ با نظرسنجی از شهروندان 142 کشور جهان این سوال‌ها را از آنها پرسیده است: وقتی شب‌ها به‌تنهایی در خیابان قدم می‌زنند چقدر احساس امنیت می‌کنند؟ چقدر به پلیس محلی اعتماد دارند؟ آیا تاکنون مورد حمله قرار گرفته‌اند یا از سوی مزاحمان کتک خورده‌اند؟

پاسخ‌های مثبت به این چهار سوال امتیاز هر کشور را مشخص می‌کند که از طریق طیف رنگی قرمز تا سبز از 45 (خطرناک‌ترین مقصدها برای تنهایی سفر کردن) تا 95 (امن‌ترین مقصدها برای تنهایی سفر کردن) تقسیم‌‌بندی می‌شوند.

براساس این دسته‌بندی رنگی، رنگ ایران همانند آمریکا و استرالیا است و در محدوده بین 80 تا 85 قرار دارد. این درحالی‌است که کشور ایتالیا همراه با کشورهایی چون الجزایر و قزاقستان در محدوده بین 75 تا 80 جای گرفته است و کشورهایی چون روسیه و اکراین با رنگ قهوه‌ای روشن مشخص شده‌اند و با ایستادن در محدوده امتیازی 65 تا 70 به‌عنوان کشورهای با ایمنی متوسط معرفی می‌شوند.

امن ترین و ناامین ترین کشورها برای سفر - امن ترین کشورها برای سفر - کدام کشورها امن تر است - کدام کشورها ناامن تر است - ناامن ترین کشورها برای سفر

سنگاپور امن‌ترین کشورهای جهان برای تنهایی سفرکردن

سنگاپور با بالاترین احساس ایمنی و امنیت شهروندان و کسب امتیاز 97، این جزیره شهر-کشور آسیای جنوب‌شرقی را به سرزمینی ایده‌آل برای سفرهای ماجراجویانه تنهایی گردشگران بین‌المللی تبدیل کرده است.

نکته جالب‌ در این رده‌بندی، قرارگرفتن کشور ازبکستان در رتبه پنجم است. در حقیقت، ازبکستان از جمله کشورهایی است که در دو سال اخیر تلاش‌های مهمی را در راه توسعه صنعت گردشگری آغاز کرده و از تابستان امسال برای ۵۱ کشور شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا (به استثنای قبرس)، استرالیا، آلبانی، آندورا، بوسنی و هرزه‌گوین، کانادا، چین، هنگ‌کنگ، ایسلند، هند، کویت، لینختن‌اشتاین، مقدونیه، موناکو، مونته‌نگرو، نیوزلند، نروژ، عمان، سن‌مارینو، عربستن‌سعودی، صربستان، سوییس، تایلند، ایالات‌متحده‌آمریکا، امارات‌متحده عربی و تایلند این امکان را فراهم کرده است که بدون نیاز به دعوتنامه با پرداخت ۲۰ دلار هزینه ویزا به‌شیوه آنلاین ظرف مدت سه روز ویزای الکترونیک برای اقامت ۳۰ روزه دریافت کنند.

همچنین شهروندان ۱۰۱ کشور می‌توانند از ازبکستان بدون نیاز به ویزای ورود به‌عنوان کشور متصل برای ورود به کشور سوم استفاده کنند.

ازبکستان که زمانی قلب جاده ابریشم به‌شمار می‌رفت در دوره کمونیسیم جزء کشورهای اتحاد جماهیر شوروی بود و در سال ۱۹۹۱ استقلال یافت.

به‌ دلیل تبلیغاتی که در سال‌های اخیر درباره سفر به کشورهای جاده ابریشم شده است در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۷ بیش‌از ۱٫۱ میلیون گردشگر بین‌المللی از ازبکستان دیدن کردند که این رقم ۱۸ درصد بیشتر از دوره مشابه در سال ۲۰۱۶ بود.

از این‌رو، دولت این کشور از دسامبر سال ۲۰۱۷ مدت اعتبار روادید گردشگری را از ۷ روز به ۳۰ روز رساند و در فوریه ۲۰۱۸ اعلام کرد که شهروندان هشت کشور با اقامت ۹۰ روز، یک کشور با اقامت ۶۰ روز و هفت کشور با اقامت ۳۰ روز می‌توانند بدون نیاز به روادید از ازبکستان بازدید کنند.

همین‌ مسئله سبب شد که وبگاه «سیاره تنها» در طبقه‌بندی «۱۰ مقصد گردشگری برتر آسیا در سال ۲۰۱۸» ازبکستان را به‌عنوان کشوری که امسال باید از آن بازدید کرد در رتبه دوم قرار دهد.

[related-post id="10675"]

[related-post id="191247"]

جدول کشور امن برای سفرهای تنهایی


























































رتبه کشور امتیاز
1 سنگاپور 97
2 نروژ 93
3 ایسلند 93
4 فنلاند 93
5 ازبکستان 91
6 هنگ‌کنگ 91
7 سوییس 90
8 کانادا 90
9 اندونزی 89
10 دانمارک 88

[related-post id="40656"]

[related-post id="6827"]

ناامن‌ترین کشورهای جهان برای انجام مسافرت‌های تنهایی

علاوه‌بر طبقه‌بندی امن‌ترین کشورهای جهان برای سفرهای تنهایی، وبگاه Wegoplaces.me برپایه گزارش دستور و قانون جهانی گالوپ، شاخص صلح جهانی 2018 و همچنین اطلاعات اداره امور خارجه و کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا، فهرستی از ناامن‌ترین کشورها برای مسافرت‌های تنهایی را هم منتشر کرده است. در این رده‌بندی، کشور ونزوئلا با کسب فقط 44 امتیاز (یک امتیاز کمتر حداقل رده‌بندی رنگ‌های نقشه جهانی) به‌عنوان ناامن‌ترین کشور جهان معرفی شده است. ونزوئلا در شمار کشورهایی قرار دارد که سفر گردشگران ایرانی بدون اخذ روادید به آن امکانپذیر است.

جدول 10 کشور ناامن برای سفر تنهایی


























































رتبه کشور امتیاز
1 ونزوئلا 44
2 افغانستان 45
3 سودان جنوبی 54
4 گابن 55
5 لیبریا 56
6 آفریقای‌جنوبی 58
7 مکزیک 58
8 جمهوری‌دومنکین 60
9 بوتساوانا 61
10 سیرالئون 61

 
کد خبر 205249

برچسب‌ها