چمدان: حمید فدایی مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در مورد جزئیات کشف کتیبه‌ای جدید در نقش رستم گفت: در مجموعه نقش رستم تنها یکی از آرامگاه‌ها بر اساس متن کتیبه‌ای که دارد مشخص شده که به داریوش بزرگ تعلق دارد اما 3 آرامگاه دیگر در واقع کتیبه‌ای ندارند و منتسب به خشایارشا و ... هستند.

او ادامه داد: در آرامگاه داریوش کتیبه‌هایی که در سمت چپ آرامگاه قرار داشت پیش از انقلاب خوانش و نسخه‌برداری شد اما کتیبه‌های دیگر قسمت‌ها، زیر رسوبات مانده بودند از جمله همین کتیبه که به تازگی خوانش شده‌ است.

مدیرپایگاه جهانی تخت جمشید اظهار کرد: این کتیبه در سمت راست آرامگاه است که در سال 84-83 در برنامه حفاظت اضطراری از سوی بنیاد پژوهشی پارسه پس از حذف رسوبات نمودار شد اما تا سال گذشته کسی به سراغ آن نرفت.

فدایی افزود: سال گذشته سهیل دلشاد پژوهشگر و مشاور پایگاه تصاویری از این کتیبه را دریافت می‌کند و پس از مدتی پژوهش این فرصت را پیدا می‌کند که از این کتیبه در ارتفاع 50-40 متری بازدید کند. پژوهش‌های او در زبان‌شناسی به اطلاعات ما در مورد نقش رستم اضافه کرد.

او ادامه داد: البته در آینده نزدیک این برنامه را داریم که از کتیبه‌های محوطه تخت جمشید، نقش رستم و نقش رجب مستندنگاری کنیم و در این زمینه با چند موسسه با اعتبار بین‌المللی تفاهم نامه امضا کنیم.

[caption id="attachment_205259" align="aligncenter" width="1080"]کشف جدید ایرانی‌ها در نقش رستم - نقش رستم - داریوش - کتیبه جدید در نقش رستم - کتیبه نقطه قرمز در تصویر محل کتیبه مورد اشاره است[/caption]

داستان همراه سمت راست داریوش

سهیل دلشاد پژوهشگر حوزه زبانشناسی و محققی که بر روی این کتیبه کار کرده است نیز در گفت‌وگو با چمدان در مورد آن توضیح داد: این کتیبه در دهه 80 پدیدار شده‌ بود اما کسی بر روی آن مطالعه نکرده‌ بود.

او با بیان اینکه کتیبه‌های آرامگاه داریوش در حوزه مطالعات هخامنشی بسیار مهم هستند به چمدان گفت: این کتیبه در توصیف نقش برجسته‌هایی در آرامگاه داریوش است که مقامت درباری را مشخص می‌کند.

دلشاد افزود: به غیر از کتیبه خود داریوش و این کتیبه کوچک 32 کتیبه دیگر در این آرامگاه وجود دارد، در سمت چپ پیکره داریوش نقش برجسته 2 همراه مسلح وجود دارد و باقی افرادی از ملل تابعه هستند که تخت شاهی را حمل می‌کنند و در کتیبه توصیف آنها آمده است.

او ادامه داد : در سمت راست اما پیکره دیگری وجود دارد که شخصی غیرمسلح است و دستش را با حالت خاصی جلو صورت گرفته است، در مورد این نقش برجسته تفاسیر مختلفی وجود داشت از جمله اینکه ممکن است این کار عزارداری باشد یا به رسم زرتشتیان به خاطر روبرو بودن با آتشدان دستش را بر روی دهانش قرار داده است و... اما این کتیبه اطلاعات خوبی در مورد این مساله به ما داد.

دلشاد گفت: منحصر به فرد بودن کتیبه به این خاطر است که متن کوتاه آن بسیار دشوار است  و این دشواری در فعل نوشته شده‌ است که در فارسی باستان، ایلامی و بابلی تفسیر دشواری دارد و پیش از این در متون هخامنشی با آن روبرو نشده‌ایم.

[caption id="attachment_205260" align="aligncenter" width="1080"]کشف جدید ایرانی‌ها در نقش رستم - نقش رستم - داریوش - کتیبه جدید در نقش رستم - کتیبه نقطه قرمز در تصویر محل کتیبه مورد اشاره است[/caption]

او ادامه داد: پس از تفسیر و بحث بسیار بر روی کتیبه متوجه شدیم به صورت کلی این کار یک عمل آیینی در مقابل داریوش است که نشان از احترام و تحسین به داریوش را دارد.

این محقق با اشاره به اینکه نیاز به دانش بسیار برای درک این فعل است، توضیح داد: آسیب‌های به وجود آمده نیز خوانش کتیبه را دشوار کرده برای نمونه اسم این شخص که در سمت راست تخت شاهی قرار دارد از بین رفته اما لقب او «پَتی شووریش » که برای شخص سمت چپ هم به کار رفته مشخص است.

[related-post id="205071"]

[related-post id="205136"]
کد خبر 205205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =