چمدان: بانک مرکزی کشورهای اروپایی، انتشار اسکناس‌های 500 یورویی را متوقف کردند. تنها بانک‌های مرکزی آلمان و اتریش قرار است تا 26 آوریل (هفته اول اردیبهشت 98) به چاپ این اسکناس ادامه دهند تا فرآیند توقف چاپ به آرامی صورت گیرد.

راهبرد بانک مرکزی اروپا آن است که به‌ تدریج چرخش این اسکناس‌ها را با اسکناس‌های خرد‌تر جایگزین و به بانک‌ مرکزی هر کشور برگرداند.

روزنامه لوموند نیز در این زمینه نوشت: 17 بانک از 19 بانک منطقه یورو، چاپ اسکناس 500 یورویی را متوقف کردند.

این بانک‌ها از روز 27 ژانویه (هفتم بهمن ماه سال جاری) چاپ اسکناس 500 یورویی را متوقف کرده‌اند و بانک‌های مرکزی آلمان و اتریش نیز قرار است تا 26 آوریل 2019 (ششم اردیبهشت 98) به چاپ این نوع اسکناس ادامه دهند تا در فرآیندی سه ماهه توقف چاپ این اسکناس به تدریج صورت گیرد.

به نوشته لوموند، اسکناس‌های 500 یورویی موجود همیشه اعتبار خود را خواهند داشت و امکان تبدیل این اسکناس‌ها در بانک‌های مرکزی برای مدت نامحدود وجود دارد.

اسکناس 500 یورویی بعد از اسکناس یک هزار فرانکی سوئیس که ارزشی برابر با 1017 یورو دارد درشت‌ترین اسکناس در اروپا محسوب می‌شود.

ارزش این اسکناس به این سبب است که در زمینه پولشویی و اقدامات مجرمانه مورد توجه جنایتکاران قرار دارد.

در پی دستورالعمل سال 2016 اتحادیه اروپا برای مبارزه با پولشویی، تولید اسکناس های 500 یورویی از سال 2019 متوقف و اسکناس‌های موجود در بازار نیز بتدریج جمع آوری می‌شود.

فرارکنندگان مالیاتی، قاچاقچیان اسلحه و مواد مخدر از این اسکناس برای واریزی‌های خود در موسسه‌های بانکی استفاده می‌کنند.

پس از اعلام این خبر یکی از نگرانی‌های برخی مردم کشورمان، یوروهای مسافرتی بود که از سوی بانک‌های عامل به آنها داده شده و ممکن است در سفرهای خارجی خود هزینه نکرده باشند.

اروپا به دارندگان اسکناس‌های 500 یورویی تاکید کرده است که اصلاً نگران نباشند چون این اسکناس‌ها برای همیشه اعتبار دارند.

 

 

 
کد خبر 204649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =