چمدان: دلاور بزرگ‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در مورد آخرین وضعیت تصمیم‌گیری برای ساخت دوباره ساختمان پلاسکو با توجه به قرار گرفتن آن در حریم مدرسه و کلیسا ژاندارک و خانه مشیرالدوله و قرار گرفتن در محدوده حصار ناصری گفت: در مورد این مساله بارها بحث کرده و جلساتی را با شورای فنی، معاون میراث فرهنگی کشور، رئیس بنیاد مستضعفان و استانداری برگزار کرده‌ایم. از این پس مساله پلاسکو از سوی استانداری پیگیری و تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی ادامه داد: ما هم نظرمان را در این باره اعلام کردیم که پلاسکو با همان ارتفاع و عرضی که پیش از این داشت دوباره ساخته‌ شود.

[related-post id="201707"]

احتمال ادامه ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در ارتباط با آخرین وضعیت بررسی پرونده ساختمانی که در حریم کاخ گلستان در حال ساخت است، توضیح داد: ما منتظر رای نهایی قاضی هستیم، کارشناس ثبت نیز نظر خود را به قاضی اعلام کرده است و ما از نظر او اطلاعی نداریم.

بزرگ‌نیا افزود: اگرچه با ورود شهرداری به این پرونده، پیمانکار فعالیت جدی در این بنا ندارد اما تا زمانی که قاضی رای خود را اعلام نکند ممکن است روند و ساخت و ساز ادامه داشته باشد.

او اظهار کرد: البته خود مالک نیز گفته که نمی‌خواهد خسارت فرهنگی وارد کند و به گفت‌وگو تمایل پیدا کرده‌ است.

مدیرکل میراث فرهنگی تهران در پاسخ به اینکه آیا به احتمال انجام تخلف توسط شورای فنی سابق تهران، کارکنان و وابستگان سازمان میراث فرهنگی در این پرونده رسیدگی شده‌ است یا خیر؟ گفت: مراجع رسیدگی و نظارت به تخلفات در درون سازمان تا کنون چند جلسه و بازدید میدانی را برای این مساله برگزار کرده‌ است و این موضوع در حال پیگیری است اما ما در این مساله ورود پیدا نمی‌کنیم چرا که باید به دیگر پروژه‌ها بپردازیم تا اشتباهی در آن‌ها صورت نگیرد.

[related-post id="201648"]

حق‌الکشف برای شهروندان حفار نیست

بزرگ نیا در مورد تاثیر قرار دادن ردیف بودجه‌ای به عنوان حق‌الکشف آثار تاریخی به عموم مردم اظهار کرد: سال‌های پیش بسیار شاهد بودیم که بسیاری از مردم به همین دلیل به ما مراجعه می‌کردند اما اعتباری برای آنها وجود نداشت امسال با پیگیری جدی این مساله، ابتکاری در آن رخ داد.

وی توضیح داد: تخصیص حق الکشف جلوی وسوسه برخی افراد برای فروش آثار به قاچاقچیان که موجب خروج آثار تاریخی یا تغییر ماهیت آنها می‌شوند را می‌گیرد و با این جایزه افرادی که خود تمایل به انجام جرم ندارند را تشویق می‌کند تا آثار را به موزه‌ها باز گردانند.

مدیرکل میراث فرهنگی تهران در پاسخ به این سوال که آیا این کار وسوسه انجام حفاری و کشف اثر را به هدف گرفتن حق‌الکشف برای شهروندان ایجاد نمی‎کند؟ اظهار کرد: این ابهام در این چند روز برای بسیاری از افراد به وجود آمده‌ است. این جایزه برای افرادی است که مثلا در فرآیند شخم زدن یا گودبرداری اثری را پیدا کرده‌اند، در غیر این صورت حفاری جرم به حساب می‌آید و این جایزه شامل این افراد نمی‌شود، علاوه بر اینکه کسی که به سمت حفاری غیرمجاز می‌رود اصلا به حق‌الکشف فکر نمی‌کند.

[related-post id="203360"]
کد خبر 203588

برچسب‌ها