چمدان: مهندس مسعود شفیعی درباره خطر فرونشست در مناطق مختلف کشور گفت: ۴۸ منطقه فرونشست در ایران شناسایی شده است. در مورد تهران، باید بگویم اطلاعات این شهر را از سال ۷۱ تاکنون داریم. آنطور که مشخص است محدوده فرونشست در سطح تهران در حال افزایش است. در سال ۸۴ محدوده فرونشست ما تا سر سه راه آذری بودیم ولی اکنون متاسفانه این محدوده تا سمت میدان فتح افزایش پیدا کرده است. یعنی محدوده فرونشست تا مرز فرودگاه مهرآباد رسیده از سویی این محدوده تا به فرودگاه امام رسیده ولی الان با توجه به محاسبات جدید محدوده فرودگاه امام هم شامل محدوده فرونشست شده است. البته نرخ این موضوع چندان خطرناک نیست اما در چند سال آینده این وضع می‌تواند خطرناک باشد.

وی اضافه کرد: محدوده نشست به شمال تهران نرسیده و تاکنون مشاهدات نشان می‌دهد از جنوب تا میدان قزوین و پایین‌تر از میدان انقلاب فرونشست رخ داده است. در واقع متاسفانه بخشی از محدوده شهری هم در بخش فرونشست قرار گرفته است، مناطقی مثل یافت‌آباد، منطقه خلیج و ... این‌ها می‌تواند در آینده خطرناک باشد.

مهندس مسعود شفیعی گفت: کار جدیدی که انجام داده‌ایم نشان می‌دهد فرودگاه سمنان با نرخ سالانه ۱۰سانتی‌متر در حال نشست است. دور تا دور دریاچه ارومیه فرونشست رخ داده است. اگر به گزارش ما ساله ۸۰ نگاه کنید اصفهان فرونشست آن چنانی نداشت، متاسفانه اکنون به دلیل برداشت زیاد آب‌های زمینی اصفهان با نرخ ۱۷ سانتی‌متر فرونشست می‌کند. این وضعیت در حال رسیدن به مناطق تاریخی مثل ۳۳ پل، میدان امام و ... هم است. به طور کلی و همانطور که گفته شد، مشاهدات ترازیابی ما نشان می‌دهند که در ۴۸ منطقه فرونشست رخ داده و ۲ منطقه جدید هم به تازگی وارد این فهرست شدند؛ شهرستان‌های بویین زهرا و نقاب.

وی ادامه داد: رباط‌کریم، شهریار، ورامین و ... محدوده‌هایی هستند که بیشترین نرخ فرونشست را در آن‌ها اندازه گیری کردیم. این مناطق به نسبت خود شهر تهران جمعیت بسیار کمتری دارد و عمدتا فرونشست در محدوده‌های کشاورزی رخ داده است. غیر از تهران هم در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قم، اصفهان، همدان، آذربایجان شرقی و کرمان مناطقی هستند که نرخ بالای فرونشست دارند.

مهندس مسعود شفیعی به خبرآنلاین گفت: میزان فرونشست در مردشت که جنوب تخت‌جمشید است در برخی نقاط به حدود ۴۰سانتی‌متر می‌رسد. البته نقاط کمی چنین وضعیتی دارند اما در رابطه با نرخ فرونشست بالای ۳۰ سانتی‌متر مناطق زیادی در مردشت چنین وضعیتی دارند. خود شهر مردشت و حتی خود شهر شیراز هم درگیر این ماجرا هستند. نرخ فرونشست در شهر شیراز حدود ۱ یا ۲ سانتی‌متر است اما وقتی مناطق شهری درگیر می‌شوند باید منتظر وقوع حوادث خطرناکی در آن باشیم. شاید حفره‌هایی که در دشت‌ها ایجاد می‌شود خطری نداشته باشد اما در مناطق شهری این موضوع می‌تواند خطرناک باشد به این دلیل که مردم می‌توانند در معرض خطر باشند.
کد خبر 203408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =