چمدان: کتاب خانه خیال؛ مجموعه‌ عکس‌‌ کوروش رنجبر از خانه تاریخی ترابی رشت منتشر شد. قراراست عواید حاصل از این کتاب صرف مرمت این خانه تاریخی در شهر رشت شود.

کوروش رنجبر درباره این کتاب به چمدان گفت: این کتاب حاصل 5 سال عکاسی از این خانه است. عکس‌هایی که برای کتاب انتخاب کردم، از زوایای مختلف خانه است و بخشی از آنها فوتومونتاژهایی است که انجام دادم. بخشی از عکس‌ها نیز مربوط به چیدمان‌هایی است که در خانه انجام دادم تا تصویری از زندگی در آن را ثبت کنم.

او درباره صرف عوائد فروش کتاب برای مرمت این خانه گفت:  سرمایه‌گذار این کتاب یکی از مالکان خانه است و قرار شده که تمام عواید حاصل از فروش کتاب صرف مرمت بخشی از خانه شود.


رنجبر درباره قدمت خانه ترابی شهر رشت گفت: براساس تاریخ روی بنا که 1347 هجری را نشان می‌دهد، خانه ترابی قدمت 90 ساله دارد. این خانه حدود 20 سال متروکه بوده و نیازمند رسیدگی و مرمت اساسی است اما مرمت آن حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد.

او با اشاره به وضعیت بنا ادامه داد: به دلیل هزینه هنگفت مرمت، تصمیم بر این شد که این بنا احیا شود و در مسیر احیا بخش‌های مختلف آن نیز مرمت شود.  در حوزه مرمت از استادان این عرصه نظر مشورتی گرفته‌ایم و حالا همزمان با برگزاری رویدادهای مختلف در این بنا، بخش‌هایی از آن را نیز مرمت می‌کنیم.

عکاس و فعال فرهنگی شهر رشت با اشاره به ساخت فیلم و برگزاری نمایشگاه عکس در این بنای تاریخی گفت: مرمت اساسی نیازمند برهم زدن کل فضاست. اما ما کار را از یک اتاق شروع کرده‌ایم و همزمان رویدادهای خود را برگزار می‌کنیم. نیت ما این بود که روحی به این فضا بدمیم و چراغش را روشن نگه داریم. موضوع برای ما محدود به احیا این بنا نمی‌شود و تصمیم داریم بناهای دیگر را نیز احیا و حفظ کنیم. تمام تلاش ما این است که توجه‌ها به این خانه‌ها جلب شود.

رنجبر با اشاره ادامه‌دار بودن روند احیای این خانه‌ها گفت: خانه ترابی در بافت تاریخی شهر رشت قرار گرفته اما این بخش از بافت، جزئی از بازار رشت شده است. خانه های قدیمی زیادی در این محله وجود دارند. هدف ما ایجاد یک رستوران یا کافه در این بنا نبود، هدف ما مسیری بود که برای احیای این بنا طی خواهیم کرد. مسیری که در نظر داریم پس از خانه ترابی در خانه‌های تاریخی دیگر تکرار کنیم.

کتاب خانه خیال که به تازگی منتشر شده، روز جمعه 5 بهمن ساعت 11 در مراسمی همراه با نمایشگاه عکسی از خانه، در خانه ترابی شهر رشت واقع در خیابان بحرالعلوم رونمایی خواهد شد.

تصاویری از این خانه تاریخی با عکاسی کوروش رنجبر ببینید:

خانه ترابی رشت - خانه خیال

خانه ترابی رشت - خانه خیال

خانه ترابی رشت - خانه خیال

خانه ترابی رشت - خانه خیال
کد خبر 203101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =