چمدان: ممکن است شرکت هواپیمایی که با آن سفر می‌کنید غذای بسیار لذیذی همراه با دسر مخصوص شیرینی و شکلات و ساندویچ میان‌وعده بسیاری خوبی برای شما سرو کند. با وجود این، احساس می‌کنید که این غذاها در ارتفاع 30 هزار پایی طعم چندان خوبی ندارند اما فقط شما نیستید که چنین حسی دارید.

واقعیت این است که پرواز به‌ دلایل متعددی، تاثیرات بسیار واقعی و جدی روی طعم و بوی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌گذارد.

هربرت استون متخصص تغذیه که در برنامه سفر انسان به ماه طی ماموریت فضایی آپولو روی غذا در فضا تحقیق می‌کرد می‌گوید که هوای هواپیماها سرد است و می‌دانیم که مزه‌ها در هوای سرد به‌خوبی چشیده نمی‌شوند.

از سوی دیگر، در مورد غذا بو و طعم همواره کنار هم هستند بنابراین، چیزی که روی حس بویایی انسان اثر می‌گذارد در درازمدت روی حس چشایی هم اثر می‌گذارد.

در کابین‌ هواپیما فشار هوا تنظیم می‌شود و به‌همین‌علت، سطوح اکسیژن خون کمتر از میزان اکسیژن خون روی زمین است. این مسئله به‌شدت توانایی گیرنده‌های بویایی را کاهش می‌دهد.



رطوبت داخل کابین هواپیما حدود 12 درصد است که این میزان از رطوبت صحرای بزرگ آفریقا هم کمتر است. این جریان ثابت هوای خشک به‌طور مستقیم روی بینی ما تاثیر می‌گذارد.

استون در این‌خصوص می‌گوید: «رطوبت کم راه‌های عبور هوا در بینی را خشک می‌کند و این مسئله حس چشایی و بویایی را کاهش می‌دهد. این مسئله کاملا در سطح دریا برعکس است به‌ طوری‌ که کنار دریا بو و طعم غذا قوی‌تر و با شدت بیشتری احساس می‌شود.»

به‌ همین‌ علت، غذاها کنار دریا طعم بسیار بهتری نسبت به حالت عادی دارند و اشتهای مردم در محیط‌های مرطوب از محیط‌های خشک بیشتر می‌شود.

سر و صداهایی چون صدای موتورهای هواپیما و بچه‌ای که ردیف عقب نشسته است هم می‌تواند روی طعم غذایی که می‌خورید تاثیر داشته باشد.

همچنین مطالعاتی که «موسسه فرائونهوفر برای فیزیک ساختمان» به سفارش شرکت هواپیمایی لوفتانزا درباره دلایل طعم متفاوت غذا در هواپیما انجام داد نشان می‌دهد که در ارتفاعات بالا، مزه نمک بین 20 تا 30 درصد و شکر بین 15 تا 20 درصد کمتر احساس می‌شود. اما طعم میوه‌ها و اسیدها با ثبات بیشتری حفظ می‌شود.



چه غذاهایی در هواپیما طعم بهتری دارند؟

در آسمان، تقریبا حدود 70 درصد از حس چشایی انسان از دست می‌رود. بنابراین، سرآشپزهایی که منوی غذاهای هواپیما را تهیه می‌کنند می‌دانند چه مزه‌هایی در آسمان طعم بهتری دارند. برای مثال آنها می‌دانند که ادویه‌ها و مزه‌های شدید مثل کاری تایلندی و کاری کره‌ای در ارتفاعات طعم خودشان را تا حدود زیادی حفظ می‌کنند. میوه‌های تازه به‌خصوص مرکبات که ترکیبات اسیدی دارند هم مزه‌شان را نگه می‌دارند.

مزه اومامی (یکی از پنج مزه‌ اصلی کنار شیرینی، ترشی، شوری و تلخی)، طعمی که برای مثال در قارچ، جلبک دریایی، پنیرهای سفت و گوشت وجود دارد در ارتفاعات تا حد قابل قبولی احساس می‌شود.

مزه‌هایی چون هل، دارچین، زنجبیل، پنیر پارمیزان، گوجه‌فرنگی، قارچ، سویا سس، گوشت و عدس با گیرایی خوبی درک می‌شوند.

[related-post id="201504"]

[related-post id="9528"]

[related-post id="184871"]

[related-post id="189423"]
کد خبر 203012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =