چمدان: مهاجرت ایرانی‌ها در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم اطمینان از آینده افزایش یافته است اما گونه‌ای از این مهاجرت در صورتی که به سفری بی‌بازگشت تبدیل شود می‌تواند ضررهای قابل توجهی را به کشورمان تحمیل کند.

نیروی انسانی مهمترین سرمایه هر کشور محسوب می‌شود و در این میان نخبگان از ارزش قابل توجهی برخوردارند. سفر کوتاه مدت یا بلند مدت نخبگان برای کسب دانش اگر با بازگشت و انتقال دانش روز دنیا در کشور همراه باشد به طور حتم تاثیرات مثبتی را به همراه خواهد داشت اما اگر این سفر به سفری بی‌بازگشت تبدیل شود به طور حتم هدر رفت سرمایه از کشوری است که سال‌ها برای تحصیل این نیروی انسانی وقت و هزینه صرف کرده ولی نتوانسته آن را جذب کند و به کار گیرد.

[related-post id="185768"]

آمار جدیدی از مهاجرت نخبگان ایرانی در جلسه اخیر کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شده که قابل تامل است.

در این جلسه که به بررسی پیش نویس سند مهاجرت دانشجویان و دانش آموختگان کشور اختصاص داشته اعلام شده است بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در آمریکا هستند که 12 هزار و 643 نفر را شامل می‌شوند. این دانشجویان رتبه یازدهم را میان سایر دانشجویان شاغل به تحصیل در آمریکا از آن خود کرده‌اند.

همچنین در این جلسه به سفر نخبگان ایرانی به کانادا نیز اشاره و اعلام شده است تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کانادا 7 هزار و 415 نفر هستند که این دانشجویان نیز دارای رتبه یازدهم هستند.

[related-post id="196649"]

آمار این گزارش همچنین حاکیست در سال 2016 میلادی، ارزش افزوده اقتصادی تولید شده دانشجویان خارجی در کانادا بالغ بر 8 میلیارد دلار بوده است.

[related-post id="190053"]
کد خبر 202913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =