نجات یک تپه باستانی در همدان | بلایی که کشاورزان سر «نازخاتون» آوردند

چمدان: ایمان روناسی گفت: تپه باستانی نگارخاتون یا کند تپه سی در روستای نگارخاتون در فاصله 5 کیلومتری فامنین همدان قرار گرفته است.

وی افزود: روستای نگارخاتون با 600 خانوار یکی از روستاهای پر جمعیت شهر فامنین، حدود 70 کارگاه صنعتی دارد که همین امر این روستا را صنعتی‌ترین روستای استان همدان کرده است.

به گفته این باستان شناس 80 درصد زمین‌های کشاورزی این روستا مجهز به سیستم آبیاری بارانی است و تپه باستانی نگارخاتون در غرب و جنوب غرب روستا، در میان زمین‌های کشاورزی قرار گرفته است.

وی وسعت این تپه باستانی را 55×60 متر اعلام کرد که پس از تعیین حریم مشخص شد کشیدگی تپه بیشتر در ضلع جنوبی دیده می‌شود، به طوری که در راستای شمالی - جنوبی تا 110 متر طول دارد.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه کشاورزان بومی در سال‌های گذشته با تسطیح تپه و اضافه کردن به زمین‌های خود، آسیب‌های جدی و غیرقابل بازگشتی به این تپه وارد کرده‌اند گفت: از دیگر موارد آسیب رسان به این تپه، ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم تپه و حتی بر روی عرصه تپه است.

وی گفت: در پروژه تعیین عرصه و حریم نگارخاتون با ایجاد 13 گمانه 100 ×150 سانتیمتری در اطراف محوطه، عرصه حقیقی آن مشخص شد.

وی با بیان اینکه این پروژه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت افزود: با انجام ضوابط و مقررات حفاظتی در خصوص این محوطه به منظور جلوگیری از تخریب و نابودی بیشتر آن، برنامه ریزی دقیق و بهتری برای انجام فعالیت‌های آینده باستان شناسی لازم است.
کد خبر 202792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =