چمدان: محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در نخستین نشست سلسله گفت‌وگوهای میراث فرهنگی استان تهران با موضوع میراث فرهنگی و توسعه فضاهای شهری در موزه فرش تهران گفت: از آنجایی که موضوع حفاظت از میراث فرهنگی امری مهم و ضروری در توسعه پایدار به شمار می‌رود از همین رو، پیش از هر توسعه‌ای لازم است که میراث فرهنگی در معنای جامع آن بررسی شود و مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اگر جایی توسعه‌ای صورت می‌گیرد حتما باید با احترام به میراث فرهنگی باشد در این صورت میراث فرهنگی پیش قراول توسعه است و اگر جایی میراث فرهنگی نادیده گرفته شود دیگر آن توسعه را نمی‌توان توسعه پایدار خواند.

طالبیان گفت: در حال حاضر بسیاری از گرفتاری‌های ما در شهرهای کنونی ریشه در توسعه ناپدار دارد. این درحالی است که در گذشته نیز توسعه انجام می‌شده اما هیچگاه از تعادل منطقی و پویا خارج نشده است. توسعه اگر در گذشته انجام می‌شد هماهنگ و یکپارچه با بافت شهری و زندگی مردم بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در طرح‌های تفصیلی و جامع به حفاظت از میراث فرهنگی توجهی نشده است گفت: در یک دوره‌هایی طرح‌های تفصیلی و جامع اصلا توجهی به حفاظت از میراث فرهنگی نداشتند و بسیاری از گرفتاری‌های ما همین طرح‌های قانونی و بالادست بود که خوشبختانه هم اکنون طرح‌های تفصیلی و جامع به طرح‌های ویژه تبدیل می‌شوند که از تمامی جنبه‌ها به موضوع شهر نگاه می‌کنند.

طالبیان تاکید کرد: وقتی مداخلات در شهرها افزایش پیدا کند، جلوگیری از پیشروی آن کار آسانی نیست. درحال حاضر ضوابط فقط ارتفاع نیست تعداد زیادی معیار و مولفه است که باید به آنها توجه شود. مهم است که به پیوست‌های فرهنگی، منظر شهری و حتی جمعیت پذیری شهرها توجه کنیم چراکه تمامی این مولفه‌ها تاثیرگذارند.

معاون میراث فرهنگی مراکز تاریخی را یک موهبت دانست و ادامه داد: در حال حاضر در قم و اطرافش ساخت و سازهای ناهمگون بسیاری دیده می‌شود اما وقتی وارد بازار قدیمی قم می‌شوید و با اصالت دست نخورده آن مواجه می‌شوید، متوجه پویایی و روح تاریخی در این بازار خواهید شد و دیگر لازم نیست که دخالت‌های کاربردی در آن صورت گیرد چراکه این بازار با هویت اصلی و با در نظرگرفتن تمامی جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی به خوبی کار خود را انجام می‌دهد.

طالبیان تاکید کرد: اگر قرار است در شهرها شاهد توسعه پایدار باشیم باید به گفت‌وگو با صاحبان آثار تاریخی، مردم و ذی مدخلان روی بیاوریم. اگر در شهرهای تاریخی دنیا مرمت‌های شهری پرچمدار حوزه جهانی است به دلیل آن است که مسئولان با مردم به یک وفاق اجتماعی رسیده‌اند و یک فعالیت درازمدت و پیوسته که تحت تاثیر فشارهای اقتصادی نبوده است، صورت گرفته است.

او گفت: در تهران، شهری که پایتخت اقتصادی کشور است، اگر جریان سوداگرانه مدیریت نشود میراث فرهنگی از بین می‌رود. لازم است که مسئولان دستگاه‌های مختلف و مردم بدانند که میراث فرهنگی نه تنها مانع توسعه نیست که اتفاقا می‌تواند هدایت‌گر و پیشقراول توسعه شود و به توسعه پایدار کمک کند، مشروط به آنکه مردم، دستگاه‌ها و میراث فرهنگی در کنار هم قرار بگیرند.

معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: منافع شخصی نباید منافع ملی را تحت تاثیر قرار دهد، اگر در جریان توسعه ساختارهای فرهنگی و طبیعی حفظ شود توسعه موفق است و اگر این ساختارها از بین بروند قطعا مردم و شهر دچار چالش می‌شوند.
کد خبر 202575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =