چمدان: مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد درباره بیرون کردن کارمندان میراث فرهنگی از موزه قصر آینه یزد به خبرنگار چمدان گفت: بنیاد مستضعفان صبح امروز با حکم قضایی اقدام به فک قفل و تصاحب موزه قصر آیینه یزد کرد این در حالی است که تنها بنای این موزه در مالکیت بنیاد بوده و آثار تاریخی همچنان در این بنا مستقر است.

او درباره علت این اتفاق گفت: بنای ارزشمند موزه قصر آینه، ملکی مصادره‌ای است که مالکیت آن را به بنیاد مصتضعفان داده بودند. در دهه 70 بنا به درخواست امام جمعه وقت یزد این بنا به مدیریت اداره میراث فرهنگی تبدیل به موزه شد. بنیاد مستضعفان طی سال‌های گذشته با گشودن پرونده قضایی در تلاش برای باز پس گیری این بنا بود.



مدیر کل میراث فرهنگی یزد با اشاره به مذاکرات با بنیاد مستضعفان گفت: آنها پیش از این درخواست اجاره این بنا را کرده بودند که پرداخت آن از عهده میراث فرهنگی خارج بود و مدتی پیش در خواست پلمپ کرده بودند که ما از دادستان مهلت خواستیم. سه پیشنهاد داشتیم که یا در قبال این بنا، ملک دیگری را بگیرند یا از محوطه استفاده تجاری کنند و یا ملک را تملک اما کاربری موزه‌ای آن را حفظ کنند. متاسفانه بنیاد مستضعفان هیچکدام از این پیشنهادات را قبول نکرد و امروز با حکم قضایی بنا را در حالی که فعالیت موزه‌ای آن جریان داشت، در اختیار گرفتند.

او با اعلام نگرانی درباره سرنوشت آثار و بنا به چمدان گفت: به ما مهلت تخلیه آثار تاریخی را نداده‌اند و ملک را با آثار موزه‌ای داخل آن پس گرفته‌اند. از سوی دیگر این بنا به لحاظ معماری ارزشمند است و در حال مرمت آن بودیم. وضعیت سقف بنا مناسب نبود و به دلیل بارندگی شدید و بی‌سابقه در یزد نگران وضعیت بنا هستیم.

[related-post id="202120"]

به گزارش چمدان، عوامل بنیاد مستضعفان صبح امروز با فک قفل موزه قصر آینه یزد، کارمندان و نگهبانان میراث را از این بنا بیرون کردند.
کد خبر 202118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =