چمدان: ملکه کلئوپاترا یکی از معروف‌ترین زنان تاریخ آخرین فرعون مصر است که به‌لطف افسانه‌هایی که درباره زندگی عاشقانه‌اش با مارک‌ آنتونی، سردار رُمی وجود دارد شهرتی جهانی پیدا کرده است.

با وجود شهرت بسیار کلئوپاترا، هنوز قبر و جسد مومیایی او پیدا نشده است. هرچند زاهی حواس، باستان‌شناس معروف مصری که در سال 2011 وزیر آثار باستانی مصر هم بود از سال 2009 طی کاوش‌هایی که در محوطه باستانی ابوصیر با نام یونانی Taposiris Magna، نزدیک دریاچه ماریوت در دلتای نیل در فاصله حدود 48 کیلومتری شهر اسکندریه انجام داده است این فرضیه را مطرح کرد که مقبره ملکه کلئوپاترا در این محوطه باستان‌شناسی قرار دارد.

در نشستی که روز گذشته در دانشگاه پالرمو در ایتالیا برگزار شد زاهی حواس هرچند به‌طور قطعی از کشف مقبره آخرین فرعون مصر خبر نداد اما گفت دلایل جالبی دارد که از کشف قبر ملکه مصری حکایت می‌کنند.

زاهی حواس در این‌خصوص گفت: «بسیار نزدیک هستم: واقعا فکر می‌کنم آن را شناسایی کرده‌ام. در مسیر درستی قرار گرفته‌ام و امید زیادی دارم که به‌زودی آن را بیابم.»

حواس معتقد است کلئوپاترا و آخرین عشق بزرگش، مارک آنتونی، در مکانی مقدس و امن که از این دو مومیایی محافظت می‌کند دفن شده‌اند.

مارکوس آنتونیوس یا مارک آنتونی، معروف‌ترین سردار رم باستان است که دلباخته ملکه کلئوپاترا بود. اتحاد سیاسی و عاشقانه آنتونی با ملکه مصر سبب سقوط او شد. پس از پیروزی اوکتاویان در نبرد آکتیوم، آنتونی و کلئوپاترا خودکشی کردند.

آنتونی هم‌پیمان ژولیوس سزار و رقیب اصلی اوکتاویان بود. اوکتاویان بعدها نامش را به آگوستوس اولین امپراتور رم تغییر داد.

کلئوپاترای هفتم فیلوپاتور معروف به کلئوپاترا که حدود 21 سال از 51 پیش‌ازمیلاد تا 30 پیش‌ازمیلاد حکومت کرد ملکه سلسله بطالسه و دختر بطلمیوس دوازدهم آولتس بود و با سرنگونی‌اش حکومت‌های مصر باستان به پایان رسید و این سرزمین به یکی از استان‌های امپراتور بزرگ رُم تبدیل شد.

[caption id="attachment_201943" align="aligncenter" width="1024"]محوطه باستانی ابوصیر با نام یونانی Taposiris Magna، نزدیک دریاچه ماریوت در دلتای نیل در فاصله حدود 48 کیلومتری شهر اسکندریه محوطه باستانی ابوصیر با نام یونانی Taposiris Magna، نزدیک دریاچه ماریوت در دلتای نیل در فاصله حدود 48 کیلومتری شهر اسکندریه[/caption]

[caption id="attachment_201944" align="aligncenter" width="600"]زاهی حواس، باستان‌شناس معروف مصری که در سال 2011 وزیر آثار باستانی مصر هم بود زاهی حواس، باستان‌شناس معروف مصری که در سال 2011 وزیر آثار باستانی مصر هم بود[/caption]

[related-post id="6399"]

[related-post id="32164"]
کد خبر 201941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا DE ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    0 0
    سلام یه سوال داشتم