3 مجموعه جدید در باغ موزه نگارستان | رونمایی اتاق گنجینه طراح آرم دانشگاه تهران و باستان‌ شناسی که در لوور تحصیل کرد

سه مجموعه جدید شامل اتاق گنجینه محسن مقدم، گالری مفاخر دانشگاه و اتاق مجموعه آثار استاد محمود روح‌الامینی با حضور محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران افتتاح شد.

مجموعه معرفی گنجینه استاد محسن مقدم با هدف ترویج سنت حسنه وقف فرهنگی با دستور رئیس دانشگاه تهران و با مرمت بخشی از وسایل منزل شخصی وی و چیدمان در یکی از گالری‌های مجموعه باغ موزه نگارستان به نمایش عموم درآمد.

مقدم تحصیل کرده رشته باستان‌شناسی و از استادان برجسته پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۵۱ مجموعه کلکسیون و آثار تاریخی جمع‌آوری شده خود را به همراه منزل مسکونی خود وقف دانشگاه تهران کرد.

محسن مقدم از بنیان‌گذاران دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران و استاد ممتاز این دانشگاه بود. او نشان دانشگاه تهران را با الهام از تاریخ و فرهنگ کهن ایران طراحی کرده‌است که علی‌رغم همهٔ تحولات دهه‌های پس از آن، هنوز هم بر سردر دانشگاه باقی است. مقدم اولین ایرانی است که به دریافت نشان لژیون دو نور با درجهٔ «اوفیسیه» از طرف شارل دو گل رئیس‌جمهور فرانسه مفتخر شده‌است.

محسن مقدم مدتی در بخش باستان‌شناسی موزهٔ لوور در پاریس در کلاس‌های ژرژ کنتنو، باستان‌شناس معروف، آموزش دید و با درجهٔ عالی تحصیل در آن‌جا را به پایان رساند. او علاوه بر باستان‌شناسی، در پاریس به آموزش نقاشی هم پرداخت.

محسن مقدم در سال ۱۳۱۵ خورشیدی با سِلما کویومجیان ازدواج نمود. سِلما نیز مدتی در رشتهٔ باستان‌شناسی و هنر تحصیل کرده بود. محسن و سلما در همان سال به ایران بازگشتند و به همراه همسر بلغاری ارمنی تباراش در خانهٔ پدری خود در تهران ساکن شدند.

او در سال ۱۳۱۶ در مرکز باستان‌شناسی به عنوان بازرس فنی هیئت باستان‌شناسی فرانسوی شوش به سرپرستی رولان دومکنم فعالیت تخصصی خود را آغاز کردند. آن‌ها مدتی را نیز زیر نظر آندره گدار در موزهٔ ایران باستان مشغول بودند.

محسن مقدم مأموریت‌های باستان‌شناسی و هنری متعددی را به انجام رسانید که یکی از آن‌ها سرپرستی هیأتی به منظور تهیهٔ نقشه باستان‌شناسی گیلان در سال ۱۳۴۰ بود که بعدها این مأموریت توسط دکترعزت‌الله نگهبان یکی از شاگردان مقدم ادامه داده شد.

محسن مقدم در ۱۹ آبان ماه ۱۳۶۶ درگذشت و در آرامستان امامزاده عبدالله (شهرری) دفن شد.

به گزارش چمدان، دو گالری مفاخر و آثار زنده‌یاد استاد روح‌الامینی نیز در باغ موزه نگارستان افتتاح شد. در گالری مفاخر آثاری در رابطه با استاد برجسته دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه، مرحوم باستانی پاریزی به نمایش در آمده است.

آثار زنده‌یاد روح‌الامینی نیز مجموعه عکس مردم‌شناسی از فنون، آداب و رسوم، باورها و فعالیت‌های شغلی ایران از مراحل کاشت تا برداشت گندم در منطقه کوه‌بنان کرمان است که وقف دانشگاه تهران شده است.

کد خبر 201498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =