چمدان: متن واکنش شهرداری و شورای اسلامی شهر شوش به نامه پروانه‌ سلحشوری عضو پیشین ناظر مجلس در شورای‌ عالی میراث فرهنگی و گردشگری درخصوص زیرگذر ورودی این شهر به شرح زیر است:

نزدیک به یک قرن پیش، جاده اندیمشک به اهواز در محدوده شهر شوش توسط شرکت بنادر با مدیرعاملی جناب آقای آبادیان احداث شد و در سال 1372 نیز پروژه پل روگذر ورودی این شهر توسط شرکت راه‌بندر و مهندسین مشاور هرازراه با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله سازمان میراث فرهنگی و با حفاری‌هایی با عمق 20 متر و پی‌های رادیه بتنی احداث گردید.

پس از گذشت بیش از 20 سال از احداث روگذر، ساماندهی ترافیکی محور اهواز – اندیمشک در محدوده ورودی شهر شوش به لحاظ ترانزیت بار و مسافر کریدور شمال و جنوب کشور و راه ارتباطی شرق و غرب شهر شوش و آمار بالای تصادفات منجر به فوت، بحرانی‌ترین و شریانی‌ترین محورهای استان عنوان شد که تداخل ترافیک شهری و ترافیکی در این نقطه موجبات خطرات جانی و مالی فراوانی را فراهم کرده است.

قاطبه شهروندان شوش در مراجعات مستمر به استانداری، فرمانداری و نهادهای اجرایی استان و شهرستان، احداث این پروژه را به عنوان یک نیاز حیاتی برای رفع مشکل ترافیکی مطالبه کردند به نحوی که این خواسته به یک مطالبه عمومی تبدیل شد.

طبق مستندات و مدارک موجود، از سال 92 تا 96 نشست‌های مکرری برای بررسی پروژه تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر شوش در قالب شورای ترافیک شهرستان و استان با حضور متولیان اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شد و در نهایت با توجه به مطالعات انجام شده و نظر فنی، کارشناسی و علمی اعضای شورای ترافیک استان شامل معاونت عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی و پلیس راه، احداث تقاطع غیر همسطح شامل زیرگذر در ورودی این شهر که محل تقاطع دو محور پرتردد است، در دسترس‌ترین پاسخ ممکن برای مسئله ترافیک و رونق شهری عنوان گردید.

بدین‌ترتیب مراحل و تشریفات اداری طی نشست‌های بین‌بخشی انجام شد که طی آن مقرر گردید تا سازمان میراث فرهنگی کشور با انجام گمانه‌زنی و اقدامات لازم، پاسخ استعلام نهاد اجرایی درخصوص وجود هرگونه آثار احتمالی در محل پروژه زیرگذر را اعلام کند تا در صورت لازم مجوز نهایی برای انجام این پروژه حیاتی صادر گردد.

با وجود مصوبات و صورتجلسه‌های مکرر در طی سال 95 و 96 در محل استانداری خوزستان و فرمانداری شوش مبنی بر گمانه زنی در محل پروژه، سرانجام استاندار خوزستان مبلغ 550 میلیون تومان اعتبار جهت گمانه‌زنی برای سازمان میراث فرهنگی مصوب نمودند اما عملیات گمانه‌زنی در محل پروژه انجام نشد و برخلاف مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده، گمانه‌زنی 300 متر دورتر از محل پروژه انجام شد که این امر در ادامه باعث دوباره‌کاری و تضییع بیت المال شد.

این درحالی است که طبق قانون مصوب و صریح مجلس شورای اسلامی، چنانچه هر سازمان تا 2 ماه برای رسیدگی به استعلام‌ها پاسخ ندهد، به معنای موافقت قطعی تلقی گشته و مجوز فعالیت مربوطه صادر خواهد شد.

از طرف دیگر هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص این پروژه‌ حیاتی که در جهت توسعه پایدار، حفظ جان مردم و در راستای کاهش تلفات حوادث ناگوار رانندگی پیش‌بینی شده، لازم است با نگاه منطقی و براساس ضوابط و قوانین بین بخشی و سازوکار تعریف شده همراه باشد.

بر این اساس و پیرو جلسات برگزار شده در دفتر استاندار خوزستان، حوزه معاونت عمرانی و اداره کل راه و شهرسازی درخصوص پروژه تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر شوش، طی تفاهم‌نامه‌ای احداث این پروژه شامل برچیدن پل موجود، احداث زیرگذر، زیرسازی و روسازی پل موجود به صورت سه جانبه و با مشارکت استانداری با سهم 40 درصد، اداره کل راه و شهرسازی با سهم 40 درصد و شهرداری شوش با سهم 20 درصد اعلام شد.

لازم به ذکر است که معاونت سازمان میراث فرهنگی جناب آقای دکتر طالبیان در مصاحبه تلویزیونی با صداوسیما موافقت خود را جهت برچیدن پل روگذر ورودی شهر شوش اعلام کرد و آن را در راستای اصلاح منظر فرهنگی و گردشگری شوش عنوان کرد.

بدین‌ترتیب کلنگ عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر شوش در اردیبهشت 96 توسط جناب دکتر شریعتی، استاندار خوزستان بر زمین زده شد و فاز اول آن شامل حذف سازه پل ورودی نیز تا پایان همان سال به سرانجام رسید.

اما فاز دوم این پروژه یعنی احداث زیرگذر به سادگی و بدون ساز و کاری شفاف و بدون پاسخ به استعلامات و بدون گمانه‌زنی در محل پروژه، توسط سازمان میراث فرهنگی مورد مخالفت و ممانعت قرار گرفت این درحالی است که به گواه مستندات موجود، مسئولین محترم میراث فرهنگی، موافقت ضمنی خود را با احداث زیرگذر اعلام نموده بودند.

به دنبال به تعویق افتادن عملیات اجرایی فاز دوم پروژه تقاطع غیرهمسطح، ستاد صیانت از اموال بیت‌المال استان خوزستان با محوریت عملیات اجرایی ساماندهی ورودی شهر شوش تشکیل شد که در جریان آن نشست، شهرداری شوش با استناد به مدارک، تفاهم‌نامه‌ و مصوبات موجود از انجام هرگونه اقدام غیرقانونی که منجر به دوباره‌کاری و تضییع بیت‌المال می‌شود تبرئه و سازمان میراث فرهنگی موظف شد تا اقدامات لازم همچون گمانه‌زنی در محل پروژه را انجام دهد.

لازم به ذکر است، طرح موضوع مخالفت با احداث زیرگذر در ورودی شهر شوش (که در عرصه جهانی نیست و انجام حفاری‌هایی که درگذشته با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی در عمق ۲۰ متر برای احداث پل روگذر در این نقطه انجام شد که وجود هرگونه آثار احتمالی را کم‌رنگ می‌کند،) درحالی است که در عرصه جهانی شوش یک رشته فیبر نوری، ۵ رشته خط لوله زیرزمینی نفت ۳۰، ۱۰ و ۱۶ اینچ فعال و ۳۰، ۱۶ اینچ غیرفعال در محوطه‌ای به عرض ۳۵ متر عبور نموده است‌. همچنین در باغ‌موزه شوش که در عرصه جهانی واقع شده یک حلقه چاه آب به عمق ۷ متر نیز حفر شده است!.

علی رغم عدم تعامل سازمان میراث فرهنگی با مدیریت شهری شوش، شهرداری و شورای اسلامی این شهر به گواه اسناد و مدارک موجود، در طی سالیان گذشته بیشترین همکاری و مساعدت را با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور درخصوص ثبت محوطه باستانی شوش در فهرست آثار جهانی یونسکو داشته (صرف حدود 3 میلیارد تومان) و در بسیاری از موارد حتی فراتر از وظایف و تکالیف قانونی خویش عمل نموده است.

در مجموع، تمام ساز و کارها از قبیل توجه به پیوست فرهنگی (درخواست گمانه‌زنی و طراحی پروژه متناسب با بافت تاریخی) توسط نهادهای اجرایی صورت گرفت تا با تعامل بین‌بخشی که لازمه انجام امور می‌باشد صورت پذیرد.

پیشنهاد احداث جاده کمربندی که از سوی معاونت محترم میراث فرهنگی کشور مطرح شده است، پیش از این توسط مدیریت شهری شوش پیش بینی گردیده بود که به دلیل وجود آثار و محوطه‌های احتمالی باستانی از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد مخالفت قرار گرفته بود.

اما احداث این پروژه درحال حاضر به دلیل لزوم احداث بزرگراه چهاربانده و جاده‌های کندرو (درمجموع نیاز به مسیری به عرض 100 متر و طول بیش از 17 کیلومتر می‌باشد)، احداث 4 پل، وجود اراضی درجه یک کشاورزی (170 هکتار) وچالش معارضان و مسیر راه‌آهن و کانال‌های آبیاری درجه یک، دو و سه شبکه آبیاری دز و درنهایت هزینه بسیار کلان اجرای این پیشنهاد وشرایط تخصیص اعتبارات در سطح کشور، عملا امکان‌پذیر نیست، و از طرفی دیگر اجرای کمربندی، معضل تقاطع غیرهمسطح ورودی حادثه‌خیز شوش را حل نخواهد کرد.

لازم به ذکر است اجرای زیرگذر نه تنها هیچگونه تعارضی با طرح تفضیلی و جامع شهر شوش ندارد بلکه به دلیل توسعه شهر در شرق جاده ترانزیت، ضرورت احداث این پروژه را براساس افق و چشم‌انداز بلندمدت توسعه پایدار شوش دوچندان می‌نماید.

باید اشاره داشت که خانم سلحشوری درحالی نامه‌ منتسب به جامعه باستان‌شناسی ایران مبنی بر درخواست از وزارت راه و شهرسازی برای توقف عبور زیرگذر شوش و مکان‌یابی صحیح کمربندی شوش، را تخصصی، علمی و کارشناسی می‌داند که این نامه به دو دلیل زیر غیرکارشناسی، منفعل و حاوی داده‌هایی غیرواقعی است:

1. در این نامه ساخت «زیرگذر» در عرصه «مجموعۀ میراث جهانی شوش» قید شده است، در حالیکه طبق نقشه ثبت جهانی شوش در سایت رسمی یونسکو، این نقطه در عرصه جهانی نیست.

2. در این نامه آمده است که ضوابط محدودۀ عرصه و حرایم شهر باستانی شوش می‌بایست ملاک عملِ نهادها و سازمان‌های تابعه دولت مکرم جمهوری اسلامی ایران باشد درحالی که این ضوابط با تعامل مکرر و درخواست استعلام از سوی نهادهای اجرایی انجام شده و اداره میراث فرهنگی شوش صراحتا در پاسخ به استعلام اداره راه و شهرسازی اذعان کرده که این نقطه در عرصه جهانی میراث فرهنگی نیست.

در پایان از جنابعالی دعوت می‌شود جهت قضاوت صحیح و عادلانه با هزینه شورای اسلامی و شهرداری شوش به این شهر سفر نموده و به صورت میدانی بازدیدی از آنچه که گفته شد، به عمل آورده تا حقایق امر برای شما روشن گردد.

[related-post id="201312"]

[related-post id="200790"]

[related-post id="200636"]

[related-post id="199981"]

[related-post id="199856"]
کد خبر 201333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =