چمدان: دره هملون در ۳۵ کیلومتری شمال شرق تهران و در حد‌ فاصل دو روستای میگون و شمشک قرار دارد. اگر اهل طبیعت و طبیعت‌گردی هستید بهار و زمستان این دره شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

اگر در فصل بهار یا اوایل تابستان به دره هملون بروید سبز و پرآب است، سایه‌ باغ‌های سبز و عطر خوش طبیعت همراه با باد ملایم و خنک بهاری یا تابستانی لحظات رویایی را برای شما رقم خواهند زد. اگر هم زمستان به این منطقه می‌روید رویایی‌ترین منطقه برای یخ نوردی در اطراف تهران را انتخاب کرده‌اید.

رودخانه هملون از ارتفاعات و کوه‌های مشرف به دره هملون سرچشمه می‌گیرد در طول مسیر با پیوستن چشمه‌های متعدد به آن به رودخانه شمشک ملحق می‌شود. رودخانه شمشک از شاخه‌های اصلی رودخانه جاجرود است که در ‌‌نهایت به پشت سد لتیان می‌رسند.

رودخانه هملون در تابستان‌ها معمولاً کم آب است که لوله‌کشی به میگون برای تامین آب نیز بر این خشکی افزوده است.

غارهای دیدنی هملون

دو غار در مسیر دره هملون از جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند. این دو غار به «هملون کوچک» و «هملون بزرگ» مشهور هستند. هملون کوچک از ابتدای دره به اندازه 15 دقیقه پیاده‌روی فاصله دارد. کف غار ترکیبی از سنگ و خاک یا گل است که معمولاً مرطوب و لغزنده است. تا نیمی از غار را می‌توان بدون مشکل خاصی پیمود اما در ادامه به یک دالان پرشیب می‌رسیم که حدود ۳۰ تا ۴۰ متر به سمت پایین امتداد دارد. اگر تجهیزات کامل به همراه ندارید وازد این قسمت نشوید.

هملون بزرگ نیز در نزدیکی هملون کوچک اما در بالای یک دامنه پرشیب قرار دارد. گفته می‌شود هملون بزرگ دیدنی‌تر از هملون کوچک است.

غارهای دیگری نیز در این منطقه وجود دارند که می‌توان به غارهای «اسپول بزرگ»، «اسپول کوچک» و «سه طبقه‌ای استوار» اشاره کرد.

قلعه استوار

یکی از جاذبه‌های گردشگری دیگری که در این منطقه وجود دارد بقایای قلعه‌ای است که به «قلعه استوار» شهره است. این قلعه مقابل غار هملون بزرگ اما در سمت دیگر دره واقع شده است.

غار استوار نیز در کنار این قلعه از دیگر جاذبه‌های طبیعی منطقه هملون است. این غار طبیعی دارای سه طبقه یا دالان است که دالان‌های آن به هم ارتباط دارند. روی دیواره‌های این دالان‌ها دریچه‌ و یا سوراخ‌هایی دیده می‌شود. گفته می‌شود این دریچه‌ها برای دیده‌بانی بوده و ساخته دست انسان است.

بقایای قلعه‌ای در روستای ایگل (اطراف اوشان) وجود دارد که به آن قلعه و یا تخت کیقباد می‌گویند. قلعه کیقباد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آبشاری رویایی در نزدیکی پایتخت

اگر زمستان به این منطقه بروید با آبشاری رویایی مواجه خواهید شد. آبشار هملون در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرق تهران و در حدفاصل دو روستای میگون و شمشک واقع است.

[caption id="attachment_201280" align="aligncenter" width="719"]آبشار هملون - آبشاری در نزدیکی تهران - یخ نوردی در اطراف تهران آبشار یخی هملون در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرق تهران و در حد فاصل دو روستای میگون و شمشک | عکس: کاترین کمالی[/caption]
کد خبر 201271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =