چمدان: دویچه وله نوشت: برایان هوک در ویدیویی که در حساب توییتری وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، حکومت ایران را به دلیل دشوار کردن بررسی سابقه شهروندان ایرانی متقاضی سفر به آمریکا مقصر دانسته است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از سال ۱۳۹۵ محدودیت‌های بیتشر و تازه‌تری را برای سفر ایرانیان به آمریکا وضع کرد.

[related-post id="197077"]

بی‌بی‌سی هم در این زمینه نوشت: هوک در حساب توییتر usadarfarsi که برای ارتباط با ایرانیان راه‌اندازی شده است در پاسخ به سئوالی در این مورد که چرا آمریکا محدودیت مسافرتی برای شهروندان ایران را مرتفع نمی‌کند، حکومت ایران را مسئول دانسته و رفع این محدودیت را به تغییر رویکرد جمهوری اسلامی مشروط کرده است.

برایان هوک با ادعای اینکه این محدودیت هم نمونه‌ای از سیاست‌های رژیم ایران است که باعث رنج مردم ایران شده است گفت: اولویت دولت آمریکا در هر حال حفظ امنیت شهروندان این کشور است.

وی با در ادامه اتهامات ایران ستیزانه‌اش گفت: متاسفانه رژیم ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و همین امر بررسی سابقه شهروندانش برای سفر به آمریکا را دشوار می‌کند.

هوک گفت: دولت دونالد ترامپ صدور ویزا برای شهروندان کشورهایی را محدود کرده که از تبادل و اشتراک اطلاعات با آمریکا در مورد مظنونین به تروریسم خودداری می‌کنند.

[related-post id="192354"]

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفت: سیاست محدودیت صدور ویزا به طور دوره‌ای بازنگری می‌شود و می‌تواند تغییر کند. کشوری که توانسته سیستم اشتراک اطلاعات با ما را بهبود بخشد از این فهرست خارج شده است و رژیم ایران هم باید به همین نحو عمل کند.

وی افزود: محدودیت‌های ویزا تنها زمانی می‌تواند حذف شود که کشور مورد نظر تمهیدات ایمنی حداقلی را که بقیه دنیا از آنها تبعیت می‌کنند به اجرا بگذارد.

هوک ادعا کرده است: ما می‌خواهیم شهروندان ایرانی مطیع قانون از آمریکا دیدن کنند اما این در دست حکومت شماست و امیداریم بعد از اینکه رژیم شما گام‌های لازم را برای اشتراک اطلاعات امنیتی با ما بردارد، محدودیت‌های ویزا را بازنگری کنیم.

[related-post id="190053"]

دونالد ترامپ در ژانویه دو سال پیش با صدور فرمانی تحت عنوان «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست خارجی به ایالات متحده» ورود شهروندان ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به آمریکا را برای مدتی به حالت تعلیق درآورد. این فرمان با استناد به قوانین مصوب ایالات متحده صادر شد که به رئیس جمهوری اجازه می‌دهد در شرایط اضطراری، ورود شهروندان خارجی به این کشور را محدود کند.

صدور این فرمان، که به فرمان «محدودیت ورود مسلمانان» شهرت یافت، و اقدامات بعدی رئیس جمهوری در این مورد با انتقاد و اعتراض گسترده در داخل و خارج ایالات متحده مواجه شد و مخالفان و منتقدان با مراجعه به محاکم قضایی، اجرای آن را به چالش کشیدند.

چالش‌های قضایی علیه این سیاست سرانجام با مداخله دادگاه عالی ایالات متحده پایان یافت. با توجه به رای این دادگاه، در حال حاضر صدور ویزا برای شهروندان ایران به استثنای ویزای دانشجویی و تحقیقاتی به حالت تعلیق درآمده است.

سایر کشورهای مشمول این محدودیت عبارتند از: لیبی (ممنوعیت صدور ویزای مهاجرتی، مسافرتی و تجاری)، کره شمالی (انواع ویزا)، سومالی (ویزای مهاجرتی)، سوریه (ویزای مهاجرتی و غیرمهاجرتی)، ونزوئلا (چند تن از مقامات دولتی)، یمن (مهاجرتی، غیرمهاجرتی،تجاری و مسافرتی).

عراق، سودان و چاد که برای مدتی در این فهرست بودند با هماهنگی با آمریکا از این فهرست خارج شدند.

[related-post id="182436"]
کد خبر 201040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =