چمدان: اصفهانی‌ها و گردشگرانی که علاقه‌مند سفر به اصفهان هستند دو سال است که وقتی روی سی و سه پل می‌ایستند یا از کنار آن عبور می‌شوند با صحنه تلخ بی‌آبی و خشک بودن زاینده‌رود مواجه می‌شوند.

حالا پس از دو سال قرار است بهمن ماه دوباره پایه‌های این پل تاریخی خیس شوند و مردم دوباره اصفهان را همان اصفهان رویایی ببینید.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان امروز 19 دی ماه گفته است: با افزایش خروجی سد زاینده رود در هفته اول بهمن ماه امسال، آب این رودخانه به سمت کلانشهر و شرق اصفهان به منظور تامین نیاز بخش کشاورزی جریان می‌یابد.

حسن ساسانی که در جمع کشاورزان شرق و غرب اصفهان در مسجد گلزار خوراسگان سخن می‌گفت ادامه داده است: براساس هماهنگی‌های انجام شده تاریخ دقیق این بازگشایی در روزهای آینده با تایید مسوولان وزارت نیرو اعلام خواهد شد.

به گزارش چمدان، سی‌ و سه‌ پل یا پل الله‌ وردی‌ خان پلی با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض است که توسط الله‌وردی‌خان اوندیلادزه روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و محل برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و خاج‌شویان ارامنهٔ اصفهان در دورهٔ صفویه بوده‌ است.

در سفرنامه‌های سیاحان اروپایی آن دوران به برگزاری این جشن اشاره‌ شده‌ است. در این جشن که در ۱۳ تیرماه هر سال برگزار می‌شد مردم با پاشیدن آب و گلاب روی یکدیگر در این مراسم شرکت می‌کردند.

ارامنهٔ جلفای اصفهان هم مراسم خاج شویان خود را در محدوده همین پل برگزار می‌کردند.

این پل یکی از شاهکارهای معماری و پل‌سازی ایران محسوب می‌شود و از زیبایی و عظمت منحصر به فردی برخودار است.

رودخانه زاینده‌رود که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته است به علت تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت بی‌رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل و در محل پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

[related-post id="103453"]
کد خبر 200882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =