چمدان: خیابان فلسطین پایین‌تر از خیابان جمهوری اسلامی، نبش کوچه شهید فلاح زادگان (سیمرغ) خانه‌ای متعلق به دوره پهلوی اول با قدمتی حدود ۷۰ سال و با پلاک ثبتی ۲۹۰۰ ناحیه یک بخش 3 در دو طبقه دیده می‌شود که دارای ارزش خاص معماری دوره تحول است. اینجا خانه احمد متین دفتری داماد مصدق است.

در چند هفته اخیر اخباری به دست خبرنگار چمدان رسید که حکایت از تخریب آهسته و پیوسته خانه متین دفتری می‌داد. شیوه معماری این خانه بیانگر دوره گذر از ساخت و ساز به شیوه سنتی عصر قاجاریه و تلفیق آن با معماری نوین الهام گرفته از سبک‌های غربی است.

این خانه در زمینی به مساحت ۳۸۳ متر مربع احداث شده و اعیانی آن بالغ بر ۳۰۰ متر مربع است و عمده مصالح معماری آن آجر قزاقی تراش خورده است.

هرچند خانه متین دفتری در سال 82 به ثبت ملی رسید اما در سال 93 خبر رسید که این خانه هم مانند برخی خانه‌های تاریخی به سرنوشتی شوم دچار شده و با رأی دیوان عدالت اداری از ثبت خارج شده است.

پس از آن اما در مرداد 95 خبر رسید که بار دیگر این خانه در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

محسن شیخ‌الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان با اشاره به این که خانه متین دفتری با رأی دیوان عدالت یکبار از ثبت خارج شده و بار دیگر به ثبت رسیده است، می‌گوید: «این خانه حکم دیوان عدالت را دارد اما همچنان واجد ارزش است. اداره کل میراث فرهنگی هم اجازه‌ای مبنی بر تخریب و نوسازی به مالک نداده و نخواهد داد. اما در فاصله خروج از ثبت تا ثبت دوباره متأسفانه سقف و شیروانی و در و پنجره این خانه را برداشته‌اند و اکنون خانه وضعیت خوب و مناسبی ندارد و مالک هم با وجود آن که پروانه ساختمانی ندارد اما دستور نقشه را برای ساخت و ساز گرفته است.»

او با تأکید بر این که خانه متین دفتری واجد ارزش است، توضیح می‌دهد: «این خانه هم به لحاظ معماری و هم به لحاظ انتساب به احمد متین دفتری ارزشمند است. او یکی از چهره‌های بنام قانون‌گذاری و حقوق به شمار می‌رود و حال اگر بخواهند خانه یک قانون‌گذار را خراب کنند، تناقض عجیب و غریبی است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران توضیح می‌دهد: طبق نقشه‌ها و ضوابط شهرداری قرار است مالک مجتمعی پنج الی شش طبقه مسکونی بسازد اما در کنار آن 50 متر هم مجوز تجاری دارد. اصل قضیه در یک کلام تخریب و نوسازی است.

وی در پاسخ به این پرسش که بدون مجوز میراث فرهنگی چگونه چنین اقدامی میسر است به چمدان می‌گوید: بر اساس رأی دیوان عدالت مبنی بر خروج، شهرداری پروانه ساخت صادر نکرده اما دستور نقشه را صادر کرده است. با این حال میراث فرهنگی هم اعلام کرده با وجود خروج از ثبت ملک به رای دیوان عدالت، کارشناسان این حوزه خانه متین دفتری را واجد ارزش می‌دانند بنابراین آن را دوباره ثبت کردند و مراتب را به مالک ابلاغ کردند و فرآیند دوباره ثبت شدن را کامل انجام دادند. هرچند مالک بر تخریب و نوسازی اصرار دارد اما میراث فرهنگی چنین مجوزی را صادر نمی‌کند. هرچند در این فاصله به عمد سقف و در و پنجره‌ها برداشته شده است.

به گزارش چمدان، در حالی شهرداری به مالک مجوز دستور نقشه را داده است که دوستداران میراث فرهنگی را با مشکل جدی مواجه کرده است چرا که اکنون اگر کسی خواهان خرید ملک مرمت و احیای آن باشد مالک مدعی است که بر اساس مساحت ۳۸۳ متر مربع احداث شده و اعیانی آن بالغ بر ۳۰۰ متر مربع زمین را واگذار نمی‌کند و باید قیمت پنج طبقه زمین و 50 متر تجاری به وی پرداخت شود در این صورت خانه 5 الی 6 میلیارد تومانی را بنا به ادعای مالک باید 40 الی 50 میلیارد تومان خرید؟!

خانه متین دفتری

خانه متین دفتری

خانه متین دفتری

[caption id="attachment_200864" align="aligncenter" width="1022"] عکسی خانوادگی و دیده نشده از دکتر مصدق در کنار همسرش، دخترانش ضیاءاشرف، منصوره، خدیجه، مهندس احمد مصدق پسر ایشان و خانمش (ایستاده) دکتر احمد متین دفتری دامادش و نوه‌ها هدایت الله ولیلی |متین دفتری با دختر دکتر مصدق که دختر عموی پدرش محسوب می‌شد، ازدواج کرد و به این ترتیب علاوه بر نسبت فامیلی از سوی پدر، داماد او هم شد | دکتر مصدق در این زمان مغضوب بود و در ملک احمدآباد زندگی می‌کرد و ازدواج متین دفتری با دختر او از نظر سیاسی نقطه مثبتی برای او به شمار نمی‌رفت[/caption]

خانه متین دفتری

[caption id="attachment_200865" align="aligncenter" width="1053"] احمد متین دفتری از نخست وزیران رضاشاه پهلوی و داماد محمد مصدق | زاده ۴ بهمن ۱۲۷۵ تهران - درگذشته ۵ تیر ۱۳۵۰ تهران) سیاستمدار و از نخست وزیران سابق | احمد متین دفتری فرزند میرزا محمودخان اعتضاد لشکر (عین‌الممالک) بود و از شش سالگی به شغل لشکرنویسی مشغول شد | او که داماد محمد مصدق بود در مدرسه آلمانی تهران به تحصیل زبان آلمانی پرداخت و در جوانی منشی سفارت آلمان در تهران شد | بعدها وارد وزارت امور خارجه شد و از آنجا به وزارت دادگستری (در زمان علی‌اکبر داور ) منتقل شد | در زمان وزارت صدرالاشراف معاون وزیر و در زمان نخست وزیری محمود جم وزیر دادگستری شد | در سال ۱۳۱۸ (۱۹۳۹) در اوج قدرت حزب نازی در آلمان به دستور رضاشاه پهلوی یک کابینه جوان به نخست‌وزیری احمد متین دفتری روی کار آمد | وظیفه این کابینه نزدیک شدن به آلمان بود و عملاً نیز روابط تجاری و صنعتی بین ایران و آلمان توسعه یافت ولی این دوران ۹ ماه بیشتر طول نکشید و مدتی را نیز در زندان به سر برد | وی در کابینه احمد قوام وزیر مشاور شد | در سال ۱۳۲۶ نماینده مشکین شهر در مجلس شورای ملی و دو سال بعد سناتور انتخابی تهران شد و سال‌ها در کسوت سناتوری باقی ماند و در همین سمت درگذشت | او  در کودتای ۲۸ مرداد از مخالفان مصدق بود | او چند کتاب ارزنده هم در رشته حقوق عرضه کرده‌است | متین دفتری در ۷۵ سالگی درگذشت و آرامگاه او در باغچه علیجان شاه عبدالعظیم قرار دارد[/caption]

خانه متین دفتری

خانه متین دفتری

خانه متین دفتری



خانه متین دفتری

خانه متین دفتری

خانه متین دفتری

خانه متین دفتری

خانه متین دفتری

[caption id="attachment_200872" align="aligncenter" width="600"] «کلید استقلال اقتصادی ایران» عنوان کتابی است که در سال ۱۳۰۴ به قلم احمد متین دفتری وزیر دادگستری رضا شاه پهلوی نگاشته شده است | مهر نوشته است: با توجه به زمان انتشار کتاب در حدود یک قرن پیش، تو گویی همین امروز و در پاسخ به مشکلات امروز جامعه ایرانی نگاشته شده است؛ چرا که دغدغه اصلی نویسنده برای نگاشتن این اثر همان است که امروز نیز ما به به درد آن مبتلاییم ...[/caption]

خانه متین دفتری

خانه متین دفتری
کد خبر 200846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =